”Onko se, että aika kultaa muistot, mutta siltä tuntuu, että jotenki oli tasapäisempää porukkaa.” : alkuopetuksen opettajien kokemuksia työn muutosten vaikutuksista hyvinvointiin
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia alkuopetuksen luokanopettajilla on muuttuneen opettajan työnkuvan vaikutuksista opettajan hyvinvointiin ja työssä jaksamiseen. Pyrkimys oli sekä ymmärtää että tulkita haastateltavien kokemuksia muutosten vaikutuksista heidän hyvinvointiinsa.
Tutkimukseni oli laadullinen tutkimus ja sen metodinen lähestymistapa oli fenomenologis-hermeneuttinen, jonka pyrkimyksenä on ymmärtää ja tulkita aineistosta nousseita merkityskokonaisuuksia. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla kuudelta alkuopetuksen luokanopettajalta marras -joulukuussa 2019.
Tutkimustulokset osoittivat, että työyhteisön yhteisöllisyys lisäsi opettajien hyvinvointia. Opettajat kokivat työssään iloa oppilaiden onnistumisen kokemuksista ja arjen sujumisesta. Tämän tutkimuksen mukaan hyvinvointia kuormittivat viime vuosina tulleet työnmuutokset, oppilaiden käyttäytymisen haasteet sekä riittämättömyyden tunne. Yhä enemmän aikaa kului käyttäytymisen haasteiden vuoksi tuen tarpeessa olevien oppilaiden opetukseen ja sen suunnitteluun. Oppilasaineksen muuttuminen koettiin merkittävästi hyvinvointia heikentävänä tekijänä. Opettajat elivät työelämäänsä lukuvuoden syklissä ja hyvä työyhteisö auttoi opettajia jaksamaan työssään.
Johtopäätöksenä voin todeta, että opettajien hyvinvointiin on kiinnitettävä jatkossa enemmän huomiota, sillä opettajien hyvinvointi heijastuu suoraan oppilaiden hyvinvointiin sekä opetuksen laatuun.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24512]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Mä oon päässy jotenki hirveen lähelle tällä toimintatavalla" : opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa
Isopahkala, Heidi (2019)Tässä tutkielmassa tarkastellaan opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa. Tarkoituksena on selvittää, kuinka opettajat kuvailevat positiivista pedagogiikkaa ja vahvuusperustaista ... -
"Se on yhteispeliä." : luokanopettajien ja huoltajien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta alkuopetuksen koulukiusaamistilanteissa
Hankonen, Milla (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja huoltajien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta alkuopetuksen koulukiusaamistilanteissa. Tämä lisäksi tarkasteltiin, mitkä tekijät koulukiusaamiskontekstin ... -
”Sen sijaan et jotenki syyteltäis niitä toisia niin oltaiski samalla puolella ja sit mietittäis sitä lapsen parasta” : esi- ja alkuopetuksen siirtymävaihe luokanopettajien jäsentämänä
Holmlund, Saara (2022)Tutkimuksessa käsitellään esi- ja alkuopetuksen siirtymävaihetta luokanopettajien jäsentämänä. Tämä siirtymä on merkittävä lapsen oppimisen polulla, ja sillä on tutkitusti vaikutusta oppilaan myöhempään koulumenestykseen. ... -
"Mä ajattelen niitä lasten onnistumisen kokemuksia" : opettajien käsityksiä joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamisessa omassa työssään
Laitinen, Mari (2022)Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena on tutkia opettajien käsityksiä joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamisesta osana omaa työtään. Tutkimus on toteutettu pienessä keskisuomalaisessa kunnassa. Tutkimukseen ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta alkuluokassa
Perälä, Niko; Ängeslevä, Pinja (2021)Alkuluokassa yhdistyvät esi- ja alkuopetus yhteisessä toimintaympäristössä ja pedagogiikasta vastaa varhaiskasvatuksen opettaja ja luokanopettaja -työpari. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ...