”Onko se, että aika kultaa muistot, mutta siltä tuntuu, että jotenki oli tasapäisempää porukkaa.” : alkuopetuksen opettajien kokemuksia työn muutosten vaikutuksista hyvinvointiin
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia alkuopetuksen luokanopettajilla on muuttuneen opettajan työnkuvan vaikutuksista opettajan hyvinvointiin ja työssä jaksamiseen. Pyrkimys oli sekä ymmärtää että tulkita haastateltavien kokemuksia muutosten vaikutuksista heidän hyvinvointiinsa.
Tutkimukseni oli laadullinen tutkimus ja sen metodinen lähestymistapa oli fenomenologis-hermeneuttinen, jonka pyrkimyksenä on ymmärtää ja tulkita aineistosta nousseita merkityskokonaisuuksia. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla kuudelta alkuopetuksen luokanopettajalta marras -joulukuussa 2019.
Tutkimustulokset osoittivat, että työyhteisön yhteisöllisyys lisäsi opettajien hyvinvointia. Opettajat kokivat työssään iloa oppilaiden onnistumisen kokemuksista ja arjen sujumisesta. Tämän tutkimuksen mukaan hyvinvointia kuormittivat viime vuosina tulleet työnmuutokset, oppilaiden käyttäytymisen haasteet sekä riittämättömyyden tunne. Yhä enemmän aikaa kului käyttäytymisen haasteiden vuoksi tuen tarpeessa olevien oppilaiden opetukseen ja sen suunnitteluun. Oppilasaineksen muuttuminen koettiin merkittävästi hyvinvointia heikentävänä tekijänä. Opettajat elivät työelämäänsä lukuvuoden syklissä ja hyvä työyhteisö auttoi opettajia jaksamaan työssään.
Johtopäätöksenä voin todeta, että opettajien hyvinvointiin on kiinnitettävä jatkossa enemmän huomiota, sillä opettajien hyvinvointi heijastuu suoraan oppilaiden hyvinvointiin sekä opetuksen laatuun.
...


Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [23424]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Mä oon päässy jotenki hirveen lähelle tällä toimintatavalla" : opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa
Isopahkala, Heidi (2019)Tässä tutkielmassa tarkastellaan opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa. Tarkoituksena on selvittää, kuinka opettajat kuvailevat positiivista pedagogiikkaa ja vahvuusperustaista ... -
"Se on yhteispeliä." : luokanopettajien ja huoltajien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta alkuopetuksen koulukiusaamistilanteissa
Hankonen, Milla (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja huoltajien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta alkuopetuksen koulukiusaamistilanteissa. Tämä lisäksi tarkasteltiin, mitkä tekijät koulukiusaamiskontekstin ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta alkuluokassa
Perälä, Niko; Ängeslevä, Pinja (2021)Alkuluokassa yhdistyvät esi- ja alkuopetus yhteisessä toimintaympäristössä ja pedagogiikasta vastaa varhaiskasvatuksen opettaja ja luokanopettaja -työpari. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ... -
Uuden oppimista, kokeilua ja pohtimista : yhteisöllisiä ja yksilöllisiä oppimispolkuja esi- ja alkuopetuksen yhteistyössä
Forss-Pennanen, Pirjo (Jyväskylän yliopisto, Chydenius-instituutti, 2006) -
Alkuopetuksen opettajien kokemuksia neuropsykiatrisia piirteitä omaavasta oppilaasta
Halme, Rosa-Maria (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten alkuopetuksessa työskentelevät opettajat kuvailevat omien kokemustensa kautta oppilaan, jolla on neuropsykiatrisia piirteitä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millaisia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.