"Se on yhteispeliä." : luokanopettajien ja huoltajien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta alkuopetuksen koulukiusaamistilanteissa
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja huoltajien
kokemuksia kasvatuskumppanuudesta alkuopetuksen
koulukiusaamistilanteissa. Tämä lisäksi tarkasteltiin, mitkä tekijät
koulukiusaamiskontekstin kasvatuskumppanuudessa koettiin kehityskohteina
luokanopettajien ja huoltajien näkökulmista.
Tutkimus oli otteeltaan laadullinen ja sen lähestymistapa oli
fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimukseen osallistui 5 huoltajaa ja 3
luokanopettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla
teemahaastatteluilla ja analyysimenetelmänä käytettiin laadullista
sisällönanalyysia.
Tulosten mukaan sekä luokanopettajat että huoltajat kokivat
kasvatuskumppanuuden merkittävänä alkuopetuksen
koulukiusaamistilanteissa. Kasvatuskumppanuudella koettiin olevan
ennaltaehkäisevä vaikutus koulukiusaamiseen ja sen tavoitteena oli toimia
yhteistyössä lapsen parhaaksi. Tämä edellytti toimivaa vuorovaikutusta
opettajan ja huoltajan välillä. Kehitettävää kasvatuskumppanuudessa
koulukiusaamisen näkökulmasta oli yhteiskunnallisella- ja yksilötasolla.
Tulokset olivat pääosin linjassa aiempien kasvatuskumppanuutta
käsittelevien tutkimusten kanssa. Kasvatuskumppanuus on käsitteenä melko
uusi, joten tämä tutkimus lisäsi ymmärrystä aiheesta. Kasvatuskumppanuus on
merkityksellistä niin koulukiusaamisen ehkäisyn kuin siihen puuttumisen
kannalta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Wilma on nykyään vähä niinku sellainen työpaikan oma sosiaalisen median kommenttikenttä” : luokanopettajien kokemuksia huoltajien kanssa tehdystä yhteistyöstä
Laitamäki, Juho-Erik (2024)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien kokemuksia huoltajien kanssa tehdystä yhteistyöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää minkälaiseksi opettajat kokevat yhteistyön toteuttamisen sekä mitkä tekijät ... -
”Isä etsi kaikkea, mistä se voisi saada minut jollain tavalla kiinni, että mie oon toiminut väärin” : luokanopettajien kokemuksia huoltajien heihin kohdistamasta epäasiallisesta kohtelusta
Karppinen, Hanna; Siren, Vilma (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia epäasiallisesta kohtelusta huoltajien taholta ja selvittää, miten eri tahot ovat toimineet näissä tilanteissa. Aihetta lähestyttiin luokanopettajien ... -
Uuden oppimista, kokeilua ja pohtimista : yhteisöllisiä ja yksilöllisiä oppimispolkuja esi- ja alkuopetuksen yhteistyössä
Forss-Pennanen, Pirjo (Jyväskylän yliopisto, Chydenius-instituutti, 2006) -
Ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin ja koulun kanssa sekä esikoulusta peruskouluun siirtymisen nivelvaiheesta
Päivärinta, Pinja (2024)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin sekä peruskoulun henkilökunnan kanssa. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä moninaisuudesta koulumaailmassa ja ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta alkuluokassa
Perälä, Niko; Ängeslevä, Pinja (2021)Alkuluokassa yhdistyvät esi- ja alkuopetus yhteisessä toimintaympäristössä ja pedagogiikasta vastaa varhaiskasvatuksen opettaja ja luokanopettaja -työpari. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.