"Se on yhteispeliä." : luokanopettajien ja huoltajien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta alkuopetuksen koulukiusaamistilanteissa
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja huoltajien
kokemuksia kasvatuskumppanuudesta alkuopetuksen
koulukiusaamistilanteissa. Tämä lisäksi tarkasteltiin, mitkä tekijät
koulukiusaamiskontekstin kasvatuskumppanuudessa koettiin kehityskohteina
luokanopettajien ja huoltajien näkökulmista.
Tutkimus oli otteeltaan laadullinen ja sen lähestymistapa oli
fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimukseen osallistui 5 huoltajaa ja 3
luokanopettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla
teemahaastatteluilla ja analyysimenetelmänä käytettiin laadullista
sisällönanalyysia.
Tulosten mukaan sekä luokanopettajat että huoltajat kokivat
kasvatuskumppanuuden merkittävänä alkuopetuksen
koulukiusaamistilanteissa. Kasvatuskumppanuudella koettiin olevan
ennaltaehkäisevä vaikutus koulukiusaamiseen ja sen tavoitteena oli toimia
yhteistyössä lapsen parhaaksi. Tämä edellytti toimivaa vuorovaikutusta
opettajan ja huoltajan välillä. Kehitettävää kasvatuskumppanuudessa
koulukiusaamisen näkökulmasta oli yhteiskunnallisella- ja yksilötasolla.
Tulokset olivat pääosin linjassa aiempien kasvatuskumppanuutta
käsittelevien tutkimusten kanssa. Kasvatuskumppanuus on käsitteenä melko
uusi, joten tämä tutkimus lisäsi ymmärrystä aiheesta. Kasvatuskumppanuus on
merkityksellistä niin koulukiusaamisen ehkäisyn kuin siihen puuttumisen
kannalta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Uuden oppimista, kokeilua ja pohtimista : yhteisöllisiä ja yksilöllisiä oppimispolkuja esi- ja alkuopetuksen yhteistyössä
Forss-Pennanen, Pirjo (Jyväskylän yliopisto, Chydenius-instituutti, 2006) -
Varhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta alkuluokassa
Perälä, Niko; Ängeslevä, Pinja (2021)Alkuluokassa yhdistyvät esi- ja alkuopetus yhteisessä toimintaympäristössä ja pedagogiikasta vastaa varhaiskasvatuksen opettaja ja luokanopettaja -työpari. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ... -
Opettajien ja huoltajien kokemuksia Wilmasta palautteenannon välineenä
Vidbäck, Anni (2020)Tässä tutkimuksessa kartoitetaan opettajien ja huoltajien kokemuksia opettajien Wilmalla antamasta palautteesta Porin kaupungin perusopetuksessa. Wilma-järjestelmä on sähköisen viestinnän väline, jota on mahdollista hyödyntää ... -
Lapsen ja huoltajien ääni esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Savia, Mari (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lapsen ja huoltajien ääni ilmenee ja millaisia funktioita nämä äänet saavat esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen dokumenteissa. Tutkimusaineisto koostui 38:sta kolmiportaisen ... -
Kasvatusyhteistyö ja huoltajien osallisuus kuntakohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
Turunen, Mari (2023)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, mitä paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa kerrotaan huoltajien kanssa tehtävästä kasvatusyhteistyöstä ja huoltajien osallisuuden mahdollisuuksista. Mitä erilaisia yhteistyön muotoja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.