Lähimaksamisen omaksuminen kuluttajanäkökulmasta
Tekijät
Päivämäärä
2020Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Lähimaksaminen on arkipäiväistynyt Suomessa ja maailmalla. Vaikka kyseessä on vielä nuori teknologia, sen käyttäminen on yleistynyt vuosi vuodelta runsaasti. Lähimaksaminen tarjoaa kuluttajille mukautuvuutta, nopeutta ja sujuvuutta maksutapahtumien tekoon sekä kehittynyttä turvallisuutta verrattuna aiemmin laajassa suosiossa olleisiin maksutapoihin, kuten siru- tai magneettijuovamaksuihin. Osa suomalaisista ei kuitenkaan ole omaksunut lähimaksamista. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää kirjallisuuskatsauksen avulla, millaiset tekijät vaikuttavat positiivisesti tai negatiivisesti lähimaksamisen omaksumiseen kuluttajanäkökulmasta. Tutkielman tutkimuskysymys olikin ”millaiset tekijät vaikuttavat lähimaksamisen omaksumiseen?”. Tutkielmassa havaittiin, että suurinta vastarintaa lähimaksamisen omaksumiselle aiheuttavat epäilykset lähimaksamisen turvallisuudesta ja luotettavuudesta. Tutkimuksessa ilmeni selkeästi, että edelleen osa lähimaksuominaisuuden maksukortissaan omaavista henkilöistä välttää lähimaksun käyttämistä turvallisuusriskien vuoksi. Tulevaisuudessa olisikin tärkeää tutkia lähimaksamisen turvallisuutta vielä lisää, jotta yhä useampi lähimaksuominaisuuden potentiaalinen käyttäjä voisi omaksua lähimaksamisen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The Effects of Consumer Demographics and Payment Method Preference on Product Return Frequency and Reasons in Online Shopping
Makkonen, Markus; Frank, Lauri; Kemppainen, Tiina (University of Maribor, 2021)In online shopping, product returns are very common. In order to reduce them, one must first understand who are making them and why are they being made. In this study, we aim to address these questions by examining product ... -
Examining consumers' intention, behavior, and beliefs in mobile banking adoption and continuous usage
Shaikh, Aijaz Ahmed (University of Jyväskylä, 2016)Changing consumer behavior continues to have a profound impact on digital banking adoption and prolonged usage in developed and emerging markets. Several factors influence the consumer decision journey when choosing ... -
Kuluttajien kriittiset kokemukset osana ruoan verkkokaupan omaksumista
Lahti, Josefiina (2023)Ruoan verkkokauppa on verrattain nuori markkina Suomessa. Viimeisten vuosien aikana uusia palveluita on tullut markkinoille, ja kuluttajat ovat alkaneet ottaa palveluita käyttöön osaksi rutiinejaan. Kuitenkin ruoan ... -
Tuotehuhujen vaikutus innovaation omaksumiseen
Reivinen, Tuomas (2012)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan tuotehuhuja, eli markkinoilla liikkuvia epävirallisia tietoja tulevista uusista tuotteista, joita niiden valmistaja ei ole virallisesti vahvistanut. Aihetta tarkastellaan innovaation ... -
Asenteet 3D tulostettuja elintarvikkeita kohtaan suomessa
Först, Jenni (2023)3D tulostaminen on kehittynyt valtavasti viime vuosina ja sen hyödyntäminen on levinnyt jopa elintarvikealalle asti. Elintarvikkeiden 3D tulostaminen on ollut kasvava trendi myös Suomessa ja se on herättänyt paljon huomiota ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.