Yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia opiskeluhyvinvoinnistaan, opiskelukyvystään ja selviytymisstrategioistaan
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä opiskeluun liittyvät tekijät tukevat ja kuormittavat yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvointia ja -kykyä, heidän kokemustensa mukaan. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten yliopisto-opiskelijat selviytyvät opiskeluun liittyvistä opiskeluhyvinvointia kuormittavista tilanteista ja millaisissa tilanteissa he näitä selviytymisstrategioita hyödyntävät. Tämä tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, ja aineisto koottiin verkkokyselyllä, johon vastasi 136 yliopisto-opiskelijaa. Analyysi perustui teoriaohjaavaan sisällönanalyysiin.
Tulosten mukaan yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvointia tukevat tekijät liittyivät opintoihin ja opetustoimintaan, opiskelutaitoihin, opiskeluympäristöihin ja opiskeluorientaatioon. Opiskeluhyvinvointia kuormittavissa tekijöissä opiskeluorientaation tilalle tuli opiskeltava ala ja vaatimukset suoriutumista kohtaan. Tukevia tekijöitä olivat muun muassa kurssien selkeys, toimivat opiskelustrategiat, ympäristöjen viihtyisyys ja opiskelun palkitsevuus. Puolestaan kuormittavia tekijöitä olivat kurssien vaativuus, vähäiset akateemiset opiskelutaidot, rauhattomat ympäristöt ja liian korkeat vaatimukset suoriutumiselle. Kognitiivisia selviytymisstrategioita olivat muun muassa reflektointi sekä opiskelutaidot ja asioiden kognitiivinen järjestäminen. Käyttäytymisen keinoja selviytyä puolestaan olivat kaikenlaiset konkreettiset keinot. Emotionaaliset keinot liittyivät esimerkiksi tunteiden käsittelyyn ja emotionaaliseen tukeen.
Tutkimuksessa havaittiin, että yliopisto-opiskelu sekä tukee että kuormittaa yliopisto-opiskelijoiden opiskeluhyvinvointia. Tutkimukseen vastanneet yliopisto-opiskelijat kokivat kuitenkin opiskelun enimmäkseen opiskeluhyvinvointia tukevaksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yliopisto-opiskelijan opiskeluhyvinvoinnin tukeminen ohjauksella
Aho, Johanna (2013) -
Opiskeluaika ja sen käännekohdat yliopisto-opiskelijoiden kuvaamana
Vuorinen, Annaleena (2014)Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä näkyväksi opiskeluaikaa yliopistossa opiskelijoiden kokemuksia kuvaamalla. Kiinnostus kohdistui erityisesti kuljettuihin matkoihin ja niihin kokemuksiin, joita opiskelijat pitivät ... -
Ohjauksen vahvistaminen yliopisto-opiskelijoiden opintopoluilla : opiskelijoiden kokemuksia ja kehittämisehdotuksia ohjauksesta
Perämäki, Riikka (2023)Tutkimukseni tavoitteena oli jäsentää Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan opiskelijoiden kokemuksia ohjauksesta sekä kartoittaa heidän kehittämisehdotuksiaan ohjaukselle yliopistossa. ... -
Perheellisten ja lapsettomien yliopisto-opiskelijoiden opintoihin kiinnittyminen COVID-19 pandemian varjossa
Kuosmanen, Anni; Toiviainen, Riikka (2021)Perheellisten ja lapsettomien opiskelijoiden arki koostuu erilaisista osa-alueista ja haastaa heitä eri tavoin. COVID-19 pandemian aikaiset opintojen haasteet korostavat kiinnittymisen tutkimisen tärkeyttä, sillä opintoihin ... -
Yliopisto-opiskelijoiden kokemukset viisaista ratkaisuistaan ja oppimistuloksistaan
Sirkemaa, Nelli (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yliopisto-opiskelijoiden omia kokemuksia tilanteista, joissa he olivat tehneet viisaita ratkaisuja. Tutkimuksessa myös selvitettiin tarkemmin, millaisia nämä ratkaisut olivat. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.