Äidinkielen opettajien näkemyksiä yläkoululaisten digitaalisesta lukutaidosta
Authors
Date
2020Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin uudet lukutaidot näkyvät äidinkielen opettajien mukaan yläkoululaisten keskuudessa ja millaisia haasteita ja mahdollisuuksia digitaaliseen lukutaitoon opettajien mielestä liittyy.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto on kerätty haastattelemalla 13 yläkoulun äidinkielen opettajaa, joista kaikilla oli äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan pätevyys. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin menetelmiä käyttäen.
Perinteistä lukutaitoa pidettiin edelleen hyvin tärkeänä perustaitona, jota ilman ei myöskään digitaalista lukutaitoa voida kehittää. Tuloksista käy ilmi huoli perinteisen lukutaidon heikkenemisestä. Oppilaiden ja opettajien tietotekniset taidot vaihtelevat paljon, joka on yksi suurimmista haasteista uusia lukutaitoja opeteltaessa. Lisäksi resurssit ovat usein riittämättömät. Digitaalisen lukutaidon nähdään kuitenkin olevan lukumotivaatiota ja opetuksen monipuolisuutta lisäävä tekijä.
Tekstimaailma muuttuu jatkuvasti digitalisaation myötä, jonka vuoksi taitoja tulee kehittää jatkuvasti. Sekä opettajien että oppilaiden tietoteknisiä taitoja tulee vahvistaa ja taata riittävät resurssit digitaalisen lukutaidon kehittämiseen kouluissa. Digitaalisuus lisääntyy yhteiskunnassa jatkuvasti, jonka vuoksi uusien lukutaitojen kehittäminen on tärkeää. Ensiarvoisen tärkeää on kuitenkin huolehtia perinteisen lukutaidon kehittämisestä sekä lukumotivaation parantamisesta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajien käsityksiä lukemisesta ja kirjoittamisesta sekä omasta opetuksestaan monilukutaidon viitekehyksessä
Kehus, Henna (2016)Maisterintutkielmassa tarkastellaan opettajien käsityksiä lukemisesta ja kirjoittamisesta sekä opetuksestaan monilukutaidon viitekehyksessä. Tarkoituksena on selvittää, millaisia lukemiskäsityksiä opettajilla on. ... -
Tulevaisuuden taitoja ja pedagogista dokumentointia : varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä digitaalisesta tarinankerronnasta STORIES -hankkeen yhteydessä
Merjovaara, Olli (2018)Tutkimuksessa tarkastellaan digitaalisen tarinankerronnan soveltuvuutta varhaiskasvatukseen. Digitaalinen tarinankerronta tarkoittaa digitaalisesti tuotettuja tarinoita, jotka voivat sisältää erilaisia mediaelementtejä. ... -
Kriittiset digitaaliset lukutaidot : teoriakatsaus ja tehtäväkokonaisuus
Vääräsmäki, Johanna (2023)2000-luvulla teknologian nopea kehitys on muuttanut viestintää. Ihmiset hankkivat ja välittävät tietoa entistä enemmän digitaalisissa ympäristöissä, mutta he eivät välttämättä ole tietoisia niiden toiminnasta. Tämän ... -
Yläkoululaisten oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksista
Salokangas, Mari (2012)Työssäni tutkin yläkoululaisten oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksista. Tutkimukseni tarkoituksena oli antaa puheenvuoro oppilaille, sillä aiemmat tutkimukset ovat hyvin vähän huomioineet ... -
Etnografinen tutkimus kahdeksasluokkalaisten kriittisestä lukutaidosta ja opettajien käsityksistä mediakasvatuksesta
Löfman, Mirva (2016)Tutkimuksessani tarkastelen, millainen kuva syntyy kahdeksasluokkalaisista kriittisinä sosiaalisen median tekstien lukijoina ja millä tavalla kriittisen lukutaidon kehittymistä voidaan kouluopetuksessa tukea. Olen toteuttanut ...