Kriittiset digitaaliset lukutaidot : teoriakatsaus ja tehtäväkokonaisuus
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
2000-luvulla teknologian nopea kehitys on muuttanut viestintää. Ihmiset hankkivat ja välittävät tietoa entistä enemmän digitaalisissa ympäristöissä, mutta he eivät välttämättä ole tietoisia niiden toiminnasta. Tämän monimuototutkielman tavoitteena onkin selvittää, miten kriittistä lukutaitoa voi opettaa nopean teknologisen kehityksen keskellä. Tähän sisältyy tavoite luoda tehtäväkokonaisuus, jonka avulla voidaan harjoittaa kriittisyyttä digitaalisessa ympäristössä.
Tutkielman pääkäsitteitä ovat kriittiset digitaaliset lukutaidot ja monilukutaito. Tässä tutkielmassa kriittisillä digitaalisilla lukutaidoilla tarkoitetaan sellaisia taitoja ja käytäntöjä, joita tarvitaan sekä maailman ilmiöiden ja voimasuhteiden että digitaalisten tekstien kyseenalaistamiseen (Avila & Pandya 2013). Kriittisyys nähdään olennaisena osana kansalaisen aktiivista toimijuutta ja yleissivistystä.
Tässä tutkielmassa kytken kriittiset digitaaliset lukutaidot monilukutaidon opettamiseen. Monilukutaidolla tarkoitetaan erilaisten multimodaalisten tekstien tulkinta-, tuottamis- ja arvottamistaitoja, jotka tukevat erilaisten kulttuurien ymmärtämistä ja oppilaan oman identiteetin rakentumista (Opetushallitus 2014: 22).
Tutkielma koostuu kriittisiä digitaalisia lukutaitoja ja monilukutaitoa käsittelevästä teoriakatsauksesta, ja tutkimuksen pohjalta kootusta Videotyöpaja-nimisestä tehtäväkokonaisuudesta. Tehtäväkokonaisuutta voi hyödyntää monialaisena oppimiskokonaisuutena tai osana äidinkielen ja kirjallisuuden oppiainekohtaisia opintoja.
Viimeaikainen kriittisten digitaalisten lukutaitojen tutkimus painottaa teknologian vuorovaikutteisuuden tarkastelua ja erilaisten internetin toimintakulttuurien ymmärtämistä. Myös luovaa tuottamista sisältävän pedagogiikan kehittämistä pidetään tärkeänä, sillä opetus on viime aikoina keskittynyt teknologian käytön opetteluun ja internetsisällön arviointiin.
Näihin tarpeisiin Videotyöpajassa pyritään vastaamaan tarkastelemalla digitaalisten tekstien ohjailemaan pyrkiviä tekstilajipiirteitä. Näitä ovat pelilliset keinot ja ajan kulkua visualisoivat datan esitystavat. Luovaa tuottamista harjoitellaan tuottamalla video tai podcast projektimuotoisena pienryhmätyöskentelynä. Työskentelyssä oppilaiden tekstimaailmat ja kielitietoiset opetuskäytänteet ovat tärkeässä roolissa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Äidinkielen opettajien näkemyksiä yläkoululaisten digitaalisesta lukutaidosta
Heikkilä, Mari (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin uudet lukutaidot näkyvät äidinkielen opettajien mukaan yläkoululaisten keskuudessa ja millaisia haasteita ja mahdollisuuksia digitaaliseen lukutaitoon opettajien ... -
Ainedidaktiikan kielitietoinen ulottuvuus : yhdeksäsluokkalaisten käsityksiä monilukutaidosta osana maantiedon tekstikäytänteitä
Räty, Tilmaria (2020)Tässä tutkimuksessa tarkastelen yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden käsityksiä monilukutaidosta maantiedon tekstikäytänteissä. Tutkimus kuuluu ainedidaktiselle tutkimuskentälle, koska se tarkastelee monilukutaitoa maantieteellisessä ... -
Exploring pre-service teachersʼ and comprehensive school pupilsʼ understandings of literacies in digital environments
Hankala, Mari; Kankaanranta, Marja; Rousi, Rebekah; Mehtälä, Saana; Merjovaara, Olli (Scandinavian University Press / Universitetsforlaget AS, 2023)This study focuses on Finnish pre-service teachersʼ and comprehensive school pupilsʼ understandings of literacies in digital environments. The study included 181 participants: 38 pre-service teachers, 79 primary school ... -
Miten aikuisten taidot ovat kehittyneet viime vuosikymmenellä : kansainvälisen aikuisten taitotutkimuksen (PIAAC) tiedonkeruu käynnistyi syksyllä 2022
Lyly-Yrjänäinen, Maija; Mannonen, Joonas (Työ- ja elinkeinoministeriö, 2022)Maija Lyly-Yrjänäinen ja Joonas Mannonen avaavat artikkelissaan OECD:n kansainvälisen aikuisten taitotutkimus PIAAC:n taustaa, toteutusta ja merkitystä. Tämän mittavan kansainvälisen tutkimuksen tiedonkeruu on alkanut ... -
Lukemisen linjaukset : lukutaito ja sen opetus perusopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmissa
Kauppinen, Merja (Jyväskylän yliopisto, 2010)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.