University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yläkoululaisten oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksista

Thumbnail
View/Open
304.1Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Salokangas, Mari
Date
2012
Discipline
Suomen kieliFinnish

 
Työssäni tutkin yläkoululaisten oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksista. Tutkimukseni tarkoituksena oli antaa puheenvuoro oppilaille, sillä aiemmat tutkimukset ovat hyvin vähän huomioineet lukivaikeuksisten oppilaiden omaa näkökulmaa. Pyrin selvittämään, miten oppilaat suhtautuvat omaan tilanteeseensa, miten lukivaikeus näkyy kouluarjen oppimistilanteissa, millaisina he kokevat erilaiset tukitoimet ja millaisia selviytymisstrategioita he käyttävät. Tutkimuksessani haastattelin kuutta yläkoululaista nuorta, joilla kaikilla oli kouluhistoriansa aikana todettu jonkinasteinen lukivaikeus. Haastatteluaineistoa analysoin sisällönanalyysin metodein. Tutkimuksessa kävi ilmi, että oppilaat ovat sopeutuneet tilanteeseensa hyvin, eikä lukivaikeutta tule arjessa aina edes ajateltua. Tietyissä oppimistilanteissa, kuten koulukontekstin lukemis- ja kirjoittamistilanteissa, lukivaikeus muistuttaa olemassaolostaan. Tällaisia tilanteita oppilaat kohtaavat niin äidinkielen ja kirjallisuuden kuin vieraiden kielten sekä niin kutsuttujen perinteisten lukuaineiden oppitunneilla. Oppimisesta mukavaa tekevät esimerkiksi vaihtelevat oppituntitilanteet ja motivoivat kirjoitustehtävät. Haastatellut kokivat opettajien tukevan heitä tarvittaessa, mutta näkyvään erityisasemaan asettamista ei toivottu. Tukikeinoista tärkeimpiä ovat esimerkiksi tietokoneen käyttäminen kirjoittamisen apuna, ja selviytymisstrategioista tärkein on oma asenne. Aihepiiriltään kiinnostavien tekstien lukemisen mainittiin olevan mukavaa, sekä osa tiedosti lukemisen vaikuttavan positiivisesti lukivaikeuteen. Lukivaikeus vaikuttaa paljon myös oppilaiden opiskeluvalintoihin, sillä lukiota ei kukaan haastatelluista maininnut kiinnostavana vaihtoehtona. Oppilaat hakeutuvat sellaisille aloille, missä he ajattelevat olevan vähemmän teoriaopintoja sekä lukemista ja kirjoittamista. Jokainen haastatelluista mainitsi ammatilliset opinnot yhdeksännen luokan jälkeen vaihtoehdokseen. Vaikka lukivaikeus tiedostetaan ja on opittu hyväksymään, vaikuttaa se silti oppilaiden itsetuntoon ja käsityksiin omista mahdollisuuksista ja kyvyistä. ...
Keywords
lukihäiriöt kielelliset häiriöt oppimisvaikeudet opetus yläkoulu oppilaat lukeminen kirjoittaminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206281979

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23369]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Development of reading and arithmetic skills across Grades 1 to 4 in two groups of children receiving part-time special education 

    Virinkoski, Riitta; Eklund, Kenneth; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Holopainen, Leena; Aro, Mikko (Elsevier, 2021)
    This study investigated why some Finnish students receive part-time special education in Grade 1, duration of that support, and its relation to student reading fluency, reading comprehension, and arithmetic fluency ...
  • Suvussa esiintyvän lukemisvaikeusriskin yhteys motoriseen ja kielelliseen kehitykseen : tallaako lapsi kielensä päälle? 

    Viholainen, Helena (Jyväskylän yliopisto, 2006)
    Helena Viholaisen pitkittäistutkimus osoitti, ettei suomalainen kansanuskomus kielen päälle tallaamisesta pidä paikkaansa. Päinvastoin varhainen liikuntataitojen oppiminen edistää myös kielellisten taitojen oppimista. ...
  • Kielellistä kehitystä tukevan intervention yhteys lasten lukemisen valmiuksien kehittymiseen 

    Räty, Johanna (2014)
  • Kielelliset erityisvaikeudet ja lukemaan oppiminen 

    Siiskonen, Tiina (Jyväskylän yliopisto, 2010)
     
  • Ammattiopiston äidinkielenopettajien ja opiskelijoiden kokemuksia lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksista 

    Saartoala, Päivi (2009)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre