Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMarttunen, Miika
dc.contributor.authorHeikkilä, Mari
dc.date.accessioned2020-04-28T11:13:28Z
dc.date.available2020-04-28T11:13:28Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68750
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin uudet lukutaidot näkyvät äidinkielen opettajien mukaan yläkoululaisten keskuudessa ja millaisia haasteita ja mahdollisuuksia digitaaliseen lukutaitoon opettajien mielestä liittyy. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto on kerätty haastattelemalla 13 yläkoulun äidinkielen opettajaa, joista kaikilla oli äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan pätevyys. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin menetelmiä käyttäen. Perinteistä lukutaitoa pidettiin edelleen hyvin tärkeänä perustaitona, jota ilman ei myöskään digitaalista lukutaitoa voida kehittää. Tuloksista käy ilmi huoli perinteisen lukutaidon heikkenemisestä. Oppilaiden ja opettajien tietotekniset taidot vaihtelevat paljon, joka on yksi suurimmista haasteista uusia lukutaitoja opeteltaessa. Lisäksi resurssit ovat usein riittämättömät. Digitaalisen lukutaidon nähdään kuitenkin olevan lukumotivaatiota ja opetuksen monipuolisuutta lisäävä tekijä. Tekstimaailma muuttuu jatkuvasti digitalisaation myötä, jonka vuoksi taitoja tulee kehittää jatkuvasti. Sekä opettajien että oppilaiden tietoteknisiä taitoja tulee vahvistaa ja taata riittävät resurssit digitaalisen lukutaidon kehittämiseen kouluissa. Digitaalisuus lisääntyy yhteiskunnassa jatkuvasti, jonka vuoksi uusien lukutaitojen kehittäminen on tärkeää. Ensiarvoisen tärkeää on kuitenkin huolehtia perinteisen lukutaidon kehittämisestä sekä lukumotivaation parantamisesta.fi
dc.format.extent80
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherdigitaalinen lukutaito
dc.subject.otherkriittinen lukutaito
dc.titleÄidinkielen opettajien näkemyksiä yläkoululaisten digitaalisesta lukutaidosta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202004282954
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysomedialukutaito
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysomonilukutaito
dc.subject.ysoinformaatiolukutaito
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot