Läpinäkyvä hinnoittelu vastuullisen kuluttamisen edistäjänä
Yhteiskuntamme nojaa vahvasti kuluttamiseen, mikä vaikuttaa globaaliin ympäristöä ja sosiaalisia tekijöitä koskevaan kestävyyskriisiin. Jotta kehitys olisi kestävämpää, kuluttamista tulee lähestyä vastuullisemmasta näkökulmasta. Vastuullisen kuluttamisen markkinat ovat tällä hetkellä rajallisia, ja niiden kehittäminen kuuluu niin yksilöiden, yritysten kuin poliittisenkin päätöksenteon vastuulle. Yksilötasolla vaikuttamiseen tarvitaan kuitenkin apua, sillä kuluttamisen vastuullisuuden arviointi voi olla hankalaa. Yritykset voivat helpottaa kuluttajien tiedonhankintaa, ja samalla perustella vastuullisten tuotteiden korkeampia hintoja läpinäkyvyyden avulla. Läpinäkyvyyttä voidaan lisätä hinnan esittämisen yhteyteen, jota kuvataan kuluttajalle eriteltyä tietoa tarjoavaksi, läpinäkyväksi hinnoittelumalliksi.
Tämän kokeellisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, vaikuttaako tuotteen kustannusrakenteen ja tuotteen vastuullisuudesta kertovan tiedon läpinäkyvyys kuluttajien mielikuviin tuotteen laadusta ja hinnan oikeudenmukaisuudesta. Tutkimusaineisto kerättiin Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun järjestämiltä kursseilta. Tutkimukseen saatiin yhteensä 144 hyväksyttyä vastausta. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmistolla ja tutkimushypoteeseja testattiin varianssi- ja regressioanalyysein.
Tuloksista paljastui, että hintaviestinnän läpinäkyvyyden lisäämisellä oli positiivinen yhteys mielikuviin tuotteen laadusta ja hinnan oikeudenmukaisuudesta. Tuotteen vastuullisuudesta kertominen vaikutti kuluttajien mielikuviin kustannusrakenteen läpinäkyvyyttä vahvemmin. Voimakkain vaikutus löydettiin yhdistämällä tuotteen vastuullisuudesta kertovaa tietoa ja kustannusrakenteen läpinäkyvyyttä.
Tutkimustulokset tukevat aiempaa näyttöä läpinäkyvyyden vaikutuksesta tuotteen arviointiin, ja näin rohkaisevat yrityksiä lisäämään läpinäkyvyyttään. Tutkimuskonteksti rajaa tutkimustulosten käytännön merkitystä vastuullisesti tuotettuihin tuotteisiin. Tulevaisuudessa läpinäkyvää hinnoittelua olisi mielenkiintoista tutkia muiden toimialojen tai vastaajaryhmien parissa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vastuullisen kuluttamisen ja arvojen rooli vaatevuokrauksessa
Käsmä, Heidi (2021)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan vastuullisen kuluttamisen ja arvojen roolia vaatevuokrauksessa. Vaatevuokrauspalvelu perustuu pääsyperusteiseen kuluttamiseen, joka toimii vaihtoehtona omistamiselle. Nykypäivän ... -
Vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus brändimielikuviin
Pyykkö, Eveliina (2022)Tässä kvalitatiivisin menetelmin toteutetussa pro gradu -tutkielmassa selvitettiin vaikuttajamarkkinoinnin toimivuutta vastuullisuusviestinnän työkaluna sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka ... -
Kulutusta tuupaten: systemaattinen kirjallisuuskatsaus tuuppauksen vaikutuksesta kestävän kuluttamisen valintoihin
Rantalahti, Elina (2020)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan käyttäytymistaloustieteen tuuppausinterventioita kestävän kulutuksen näkökulmasta. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa, millaista tuuppaustutkimusta kestävän kuluttamisen saralla ... -
Hinnoittelun psykologia: ysiysi-hinnat vs. tasahinnat : hintapäätteiden vaikutus kuluttajan hintakäsityksen ja ostoaikomuksen muodostumiseen arkisissa ostopäätöstilanteissa
Martikainen, Kalle (2018)Hinnalla on moniulotteinen merkitys kuluttajien arkipäivän elämässä. Yritykselle hinta on yksi markkinoinnin kilpailukeinoista, jolla se voi vaikuttaa kannattavuuteensa ja asiakkaiden ostoaikomuksiin. Tämän tutkimuksen ... -
Implementing Ethics in AI : Initial Results of an Industrial Multiple Case Study
Vakkuri, Ville; Kemell, Kai-Kristian; Abrahamsson, Pekka (Springer, 2019)Artificial intelligence (AI) is becoming increasingly widespread in system development endeavors. As AI systems affect various stakeholders due to their unique nature, the growing influence of these systems calls for ethical ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.