Show simple item record

dc.contributor.advisorMunnukka, Juha
dc.contributor.authorVihriälä, Mikael
dc.date.accessioned2020-04-28T06:26:46Z
dc.date.available2020-04-28T06:26:46Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68722
dc.description.abstractYhteiskuntamme nojaa vahvasti kuluttamiseen, mikä vaikuttaa globaaliin ympäristöä ja sosiaalisia tekijöitä koskevaan kestävyyskriisiin. Jotta kehitys olisi kestävämpää, kuluttamista tulee lähestyä vastuullisemmasta näkökulmasta. Vastuullisen kuluttamisen markkinat ovat tällä hetkellä rajallisia, ja niiden kehittäminen kuuluu niin yksilöiden, yritysten kuin poliittisenkin päätöksenteon vastuulle. Yksilötasolla vaikuttamiseen tarvitaan kuitenkin apua, sillä kuluttamisen vastuullisuuden arviointi voi olla hankalaa. Yritykset voivat helpottaa kuluttajien tiedonhankintaa, ja samalla perustella vastuullisten tuotteiden korkeampia hintoja läpinäkyvyyden avulla. Läpinäkyvyyttä voidaan lisätä hinnan esittämisen yhteyteen, jota kuvataan kuluttajalle eriteltyä tietoa tarjoavaksi, läpinäkyväksi hinnoittelumalliksi. Tämän kokeellisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, vaikuttaako tuotteen kustannusrakenteen ja tuotteen vastuullisuudesta kertovan tiedon läpinäkyvyys kuluttajien mielikuviin tuotteen laadusta ja hinnan oikeudenmukaisuudesta. Tutkimusaineisto kerättiin Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun järjestämiltä kursseilta. Tutkimukseen saatiin yhteensä 144 hyväksyttyä vastausta. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmistolla ja tutkimushypoteeseja testattiin varianssi- ja regressioanalyysein. Tuloksista paljastui, että hintaviestinnän läpinäkyvyyden lisäämisellä oli positiivinen yhteys mielikuviin tuotteen laadusta ja hinnan oikeudenmukaisuudesta. Tuotteen vastuullisuudesta kertominen vaikutti kuluttajien mielikuviin kustannusrakenteen läpinäkyvyyttä vahvemmin. Voimakkain vaikutus löydettiin yhdistämällä tuotteen vastuullisuudesta kertovaa tietoa ja kustannusrakenteen läpinäkyvyyttä. Tutkimustulokset tukevat aiempaa näyttöä läpinäkyvyyden vaikutuksesta tuotteen arviointiin, ja näin rohkaisevat yrityksiä lisäämään läpinäkyvyyttään. Tutkimuskonteksti rajaa tutkimustulosten käytännön merkitystä vastuullisesti tuotettuihin tuotteisiin. Tulevaisuudessa läpinäkyvää hinnoittelua olisi mielenkiintoista tutkia muiden toimialojen tai vastaajaryhmien parissa.fi
dc.format.extent102
dc.language.isofi
dc.subject.otherhinnan oikeudenmukaisuus
dc.titleLäpinäkyvä hinnoittelu vastuullisen kuluttamisen edistäjänä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202004282924
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysohinnoittelu
dc.subject.ysokuluttajat
dc.subject.ysokuluttajakäyttäytyminen
dc.subject.ysovastuullisuus
dc.subject.ysoetiikka
dc.subject.ysoläpinäkyvyys
dc.subject.ysooikeudenmukaisuus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record