Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKääntä, Leila
dc.contributor.authorJääskeläinen, Katja
dc.date.accessioned2020-04-20T05:59:12Z
dc.date.available2020-04-20T05:59:12Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68602
dc.description.abstractTutkimuksen aiheena on lukion oppilaiden käsitykset älypuhelinsovellusten käytöstä englannin suullisen kielitaidon arvioinnissa. Suullinen kielitaito, sen arviointi ja mobiilioppiminen (Mobile assisted language learning, MALL) ovat 2000-luvun keskeisiä teemoja. Tutkimuksen tarkoituksena on yhdistää nämä kolme aihealuetta ja osoittaa, että älypuhelinsovellukset voivat monipuolisuutensa ansiosta olla hyödyllisiä suullisen kielitaidon arvioinnissa, koska aiemmat tutkimukset ovat tutkineet MALL:ia vain kielitaidon eri osa-alueiden opettamisen ja oppimisen näkökulmista. Tutkimukseen osallistui 33 oppilasta itäsuomalaisesta lukiosta. Tässä empiirisessä tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Tulosten mukaan mieluisimpia koemuotoja olivat keskustelut, ääneenlukutehtävät ja puheet/esitelmät. Suurin osa vastaajista halusi tehdä kokeet parin ja osa opettajan kanssa. Luokan edessä tekeminen jakoi mielipiteitä. Suurin osa halusi sanallisen tai sekä sanallisen että numeroarvioinnin. Valmiista vaihtoehdoista valittuina suosituimpia älypuhelinsovelluksia olivat puheen äänittämissovellukset; draamasovellukset, kuten elokuvientekosovellukset; ja roolihahmo- ja avatar-sovellukset, kuten nukketeatteri- ja kertomussovellukset. Sovellusten hyötyinä nähtiin mm. jännityksen väheneminen, uudet mahdollisuudet, luovuus ja helppous sekä oppilaalle että opettajalle. Haittoina mainittiin mm. keskittymisongelmat älypuhelinta käytettäessä, huijausmahdollisuudet, tekniset ongelmat ja teknisen osaamisen taso sekä oppilailla että opettajilla. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lukion oppilaat olivat ainakin osittain valmiita ottamaan älypuhelinsovellukset avuksi suullisen kielitaidon arviointiprosessiin ja että he näkivät ne mahdollisuutena, mutta myös epävarmuutta niiden toimivuuden ja oman osaamisen suhteen on. Jatkotutkimusta tästä aiheesta olisi hyvä tehdä isommalla otoksella ja myös opettajien käsityksistä, osaamisen tasosta ja koulutustarpeista.fi
dc.format.extent54
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherspeaking skills
dc.subject.otherMALL
dc.titleUpper secondary school students' perceptions of using mobile phone applications in the formal assessment of speaking skills
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202004202818
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokyselytutkimus
dc.subject.ysosurvey-tutkimus
dc.subject.ysoälypuhelimet
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysosuullinen kielitaito
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysomatkapuhelimet
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysoquestionnaire survey
dc.subject.ysosurvey research
dc.subject.ysosmartphones
dc.subject.ysoevaluation
dc.subject.ysooral language skills
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysocell phones
dc.subject.ysolanguage learning
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot