dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Hämäläinen, Matias | |
dc.date.accessioned | 2020-04-08T07:08:29Z | |
dc.date.available | 2020-04-08T07:08:29Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68488 | |
dc.description.abstract | Tämä kandidaatintutkielma on kartoittava tutkimus, jossa pohdin ja selvitän yhteismusisointitilanteiden myötä avautuvia mahdollisuuksia tuoda tarkastelun alaiseksi ihmistenvälisiä vuorovaikutustapoja, sekä mahdollisia keinoja vaikuttaa niihin. Minua kiehtoo ajatus siitä, kuinka yhteismusisointitilanne voitaisiin viedä täysin ulos kontekstistaan ja järjestää symboliset jamit ilman soittimia – keskustellen. Jos arkipäiväiseen vuorovaikutuksen piiriin osallistuvat henkilöt noudattelisivat hyvän jamisession piirteitä, niin olisiko tämänkaltaisella vuorovaikutustilanteella samanlainen vaikutus osallistujiin, kuin hyvin onnistuneella yhteismusisointitilanteella? Voisiko musiikin avulla auttaa ihmisiä asettumaan paremmin toisen ihmisten asemaan, lisätä ryhmän jäsenten empatiakykyä, parantaa yhteistyötaitoja, tukea ryhmää ja auttaa sen jäseniä tavoittamaan yhdessä parempia tuloksia?
Olen koonnut tutkielmaani sosiologian, kasvatustieteen, johtamisopin sekä musiikkikasvatuksen alan tutkimustietoa, sillä mainittujen tieteenalojen kautta pyritään ymmärtämään niin ihmisryhmien vuorovaikutusta, yhteistyötaitojen kehittämistä ja luotsaamista, kuin musiikin ja taiteen keinoja vaikuttaa ihmisten toimintaan. Olen pyrkinyt kokoamaan tutkielmaani tutkimustietoa näistä aiheista niin suomalaisista kuin ulkomaisistakin lähteistä.
Löysin katsaukseni pohjalta monenlaisia mielenkiintoisia jatkotutkimusideoita sekä erilaisia tutkimusteknisiä seikkoja, kuten erilaisia tiedonkeruun menetelmiä, joita työstämällä voidaan tulevaisuudessa kehittää ja parantaa musiikin ja vuorovaikutuksen tutkimuksen luotettavuutta ja tehokkuutta. | fi |
dc.format.extent | 34 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | jammailu | |
dc.title | Yhteismusisointi vuorovaikutustapoja kehittämässä : jammailua koulussa ja firman palaverissa. | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202004082703 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | johtajuus | |
dc.subject.yso | roolit | |
dc.subject.yso | yhteistyökyky | |
dc.subject.yso | yhteistoiminnallisuus | |
dc.subject.yso | musiikkiluokat | |
dc.subject.yso | sosiaaliset taidot | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | ryhmät | |
dc.subject.yso | luovuus | |
dc.subject.yso | ryhmätoiminta | |
dc.subject.yso | musiikkipedagogiikka | |
dc.subject.yso | yhteismusisointi | |
dc.subject.yso | ilmaisu | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |