Säveltäminen alakoulun musiikkiluokilla : sävellyttäminen ja sävellyttäjätyypit
Tutkielma käsittelee säveltämistä musiikkiluokan opettajan näkökulmasta ja sävellyttäjän roolia. Tutkielmassa pyrin selvittämään, mikä on opettajan sävellyttäjätyyppi sekä millainen on hyvä sävellyttäjä. Aineistosta nousi esiin myös opettajien kokemuksia sävellyttämisestä osana musiikkikasvatusta. Kiinnostukseni aihetta kohtaan kumpuaa omasta harrastuneisuudesta sekä opettajankoulutuksesta. Myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 vakiintunut termi säveltäminen ja sävellys on tutkielman keskeisenä tekijänä.
Tutkielmassa käytetty termi sävellyttäminen hakee edelleen paikkaansa tieteellisissä tutkimuksissa, mutta tässä tutkielmassa sävellyttäminen kuvastaa kaikkea säveltämisen pedagogiikkaa, jossa oppilaat yksin tai yhdessä säveltävät ja opettaja sitä omalla roolillaan ohjaa.
Tutkielma on laadullinen tutkimus ja toteutin sen teemahaastattelemalla kuutta alakoulun musiikkiluokan opettajaa. Opettajat ovat koulutukseltaan luokanopettajia, joilla on musiikin erikoistumisopinnot tai aineopinnot suoritettu. Teemahaastattelut analysoin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia, ja profiloinnin osalta peilasin opettajien ominaisuuksia teorialähtöisesti kandidaatin tutkielmani systemaattisesta kirjallisuuskatsauksesta esiin nousseisiin rooleihin.
Tulosten perusteella opettajissa on paljon yhteisiä piirteitä sävellyttäjinä, vaikka jokainen tekee sitä omalla persoonallaan ja omilla kyvyillään. Hyvän sävellyttäjän ominaisuudetkin kuvataan tutkimustuloksissa pääosin samanlaisiksi tutkittavien kesken. Sävellyttämisen kokemukset kuitenkin vaihtelivat paljon sen mukaan, miten suuressa osassa säveltäminen on osana musiikinopetusta ja se tulee tutkielmassa myös esiin. Toiset opettajat sävellyttävät usein ja toiset eivät juuri lainkaan. Luova tuottaminen näyttäisi olevan edelleen tutumpi sekä osa-alueena että käsitteenä vielä tänäkin päivänä. Opettajilla on kokemuksistaan huolimatta jonkinlainen yhtenäinen käsitys säveltämisestä, sen piirteistä, sävellyttämiseen vaikuttavista tekijöistä sekä siitä, millainen sävellyttäjän pitäisi olla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta
Lightfoot, Henry (2020)Tutkimukseni tavoitteena on tutkia musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opettamisesta. Tutkin opettajien kokemuksia heidän valmiuksistaan opettaa musiikin luovaa tuottamista, heidän käyttämiään työtapoja, ... -
Musiikki ja laulaminen osana alkuopetusta
Kangas, Matilda (2021)Alkuopetuksessa oppilaat ovat monella tapaa uuden äärellä. Uusien oppiaineiden lisäksi uutta ovat koulun toimintatavat, aikataulut ja samaa koulua käyvät koulukaverit sekä opettajat. Perusopetuksen opetussuunnitelman ... -
Kestääkö ääni? : laulunopetuksen vaikutus opettajaksi valmistuvien äänen laatuun ja ilmaisuun
Valtasaari, Hannele (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this study was to investigate how regular singing lessons and deliberate practice impact future teachers’ voice quality and their expression in speech and singing. Previous research about teachers’ speaking ... -
Yhteismusisointi vuorovaikutustapoja kehittämässä : jammailua koulussa ja firman palaverissa.
Hämäläinen, Matias (2020)Tämä kandidaatintutkielma on kartoittava tutkimus, jossa pohdin ja selvitän yhteismusisointitilanteiden myötä avautuvia mahdollisuuksia tuoda tarkastelun alaiseksi ihmistenvälisiä vuorovaikutustapoja, sekä mahdollisia ... -
Overview of development lines of music teaching methods in Finland
Rautiainen, Katri-Helena (Daugavpils University, 2020)This article provides a cross-sectional overview of the evolution of music teaching methods over a 160-year timeline. The objective of the study is limited to examining the mainstream trends in the development of methods, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.