Huomioita hyvyydestä : luokanopettajien kertomuksia vahvuusperustaisesta opetuksesta inklusiivisessa koulussa.
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia merkityksiä vah-vuusperustainen opetus saa luokanopettajien kertomuksissa sekä miten erilaisten oppilaiden vahvuuksien löytymistä ja vahvistamista tuetaan inklusiivisessa koulussa.
Tutkimuksessamme tarkasteltiin luokanopettajien käsityksiä vahvuusperustaisesta opetuksesta ja sen hyödyntämisestä luokkaan integroitujen oppilaiden kohdalla. Laadullinen tutkimusaineisto kerättiin narratiivisella haastattelulla. Haastatteluihin osallistui kuusi espoolaista luokanopettajaa, jotka työskentelevät inklusiivisessa koulussa. Myös aineiston käsittelyssä käytimme sekä narratiivista analyysia että narratiivien analyysia. Analyysin kautta nousivat esiin Vahvuus-Veikon, Intuitio-Irman ja Toimija-Tertun tyyppitari-nat.
Saatujen tulosten mukaan luokanopettajat ymmärsivät vahvuusperustaisuuden monin eri tavoin. Opettajat eivät olleet saaneet vahvuusperustaisuuteen koulutusta vaan heidän tietämyksensä vahvuusperustaisesta opetuksesta nousi pääosin oman kiinnostuksen pohjalta hankitusta tiedosta. Luonteenvahvuuksia omatoimisesti opiskelleet opettajat määrittelivät vahvuudet positiivisen pedagogiikan teoriaan perustuen, mutta luonteenvahvuudet sekoittuivat myös akateemisiin taitoihin tai tunnetaitoihin.
Opettajien tarinoissa nousi selkeästi esille osallisuuden pyrkimys ja halu oppilaiden hyvinvoinnin tukemiseen. Vahvuusperustainen lähestymistapa ei näyttäytynyt kuitenkaan erityisen merkittävänä integrointien yhteydessä. Vahvuusperustaisuutta merkittävämmäksi tekijäksi integrointiin liittyen opettajat kokivat yhtenäisen toimintakulttuurin tai sen puuttumisen.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25559]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen merkityksestä työhyvinvointiin
Vertanen, Katja; Saarelainen, Hanna (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta sekä heidän kokemuksiaan positiivisen pedagogiikan merkityksestä työhyvinvointiin. Tutkimuksen avulla pyritään saamaan tietoa ... -
Vahvuusperustainen opetus positiivisen pedagogiikan keinoin alakoulussa
Tikkanen, Anne (2017)Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin vahvuusperustaista opetusta alakoulussa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten opettajat jäsentävät ja kuvaavat vahvuusperustaista opetusta. Tutkimuksessa ... -
Opettajan antaman opetuksen merkityksellisyys oppilaan kokemuksissa
Välimaa, Anna-Maija (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaiden positiivisia ja negatiivisia kokemuksia opettajan antaman kasvatuksen ja opetuksen viitekehyksessä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat ne oppilaan ... -
Luonteenvahvuudet kouluhyvinvoinnin tukena : kuudesluokkalaisten kokemuksia luonteenvahvuuksien nimeämisestä
Mikkola, Johanna; Peltomäki, Elli (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä luonteenvahvuuksia kuudesluokkalaiset tunnistavat itsessään ja mitä kokemuksia oppilailla on niiden nimeämisestä. Lisäksi tutkittiin oppilaiden kokemuksia luonteenvahvuuksista ... -
”Ilman positiivista pedagogiikkaa en jaksaisi tehdä työtäni” : positiivisen pedagogiikan omaksumisen mahdollistamat muutokset opettajuudessa
Mursula, Aada (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia muutoksia ja käännekohtia positiivinen pedagogiikka on mahdollistanut opettajuudessa. Positiivisella pedagogiikalla tarkoitetaan pedagogista suuntausta, jossa huomio ...