Positiivinen pedagogiikka liikunnanopetuksessa ja sen yhteys kouluhyvinvointiin
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä kandidaatintutkielma tarkastelee positiivisen pedagogiikan käyttömahdollisuuksia liikunnanopetuksessa ja sen vaikutuksia oppilaan kouluhyvinvointiin. Tutkielmassa perehdytään positiivisen pedagogiikan ilmenemiseen koulumaailmassa ja liikunnanopetuksessa. Lisäksi tutkielmassa avataan kouluhyvinvoinnin käsitettä ja sen tilaa Suomessa. Kiinnostuneisuus aiheenvalintaan kohtaan pohjautuu mielenkiintoon oppilaiden kouluhyvinvointiin vaikuttamisesta ja halusta kehittyä liikunnanopettajana.
Kandidaatintutkielman teoreettisen viitekehyksen muodostivat PERMA-hyvinvointiteoria ja positiivinen pedagogiikka. Lisäksi tutkielmassa sivutaan kouluhyvinvointimallia. Tutkielman keskeisiä käsitteitä ovat kouluhyvinvointi, hyvinvointi, PERMA-hyvinvointiteoria, positiivinen psykologia ja positiivinen pedagogiikka.
Kandidaatintutkielman perusteella positiivisella pedagogiikalla voidaan edistää oppilaiden kouluhyvinvointia. Positiivisen pedagogiikan käyttömahdollisuuksia liikunnanopetuksessa on tutkittu vähäisesti, mutta eri liikuntaympäristöihin liittyvien tutkimusten perusteella positiivinen pedagogiikka olisi sovellettavissa liikunnanopetukseen. Positiivisen pedagogiikan hyödyntämiseen liikuntatunneilla liittyy paljon mahdollisuuksia, joilla on mahdollista edistää monipuolisesti oppilaiden kouluhyvinvointia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luonteenvahvuudet kouluhyvinvoinnin tukena : kuudesluokkalaisten kokemuksia luonteenvahvuuksien nimeämisestä
Mikkola, Johanna; Peltomäki, Elli (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä luonteenvahvuuksia kuudesluokkalaiset tunnistavat itsessään ja mitä kokemuksia oppilailla on niiden nimeämisestä. Lisäksi tutkittiin oppilaiden kokemuksia luonteenvahvuuksista ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta : tapaustutkimus Viilingin päiväkodista
Kainu, Anne (2020)Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta, kartoittaa millä keinoin positiivista pedagogiikkaa toteutetaan, sekä tutkia millä tavoin kuvataan positiivisen ... -
Luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen merkityksestä työhyvinvointiin
Vertanen, Katja; Saarelainen, Hanna (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta sekä heidän kokemuksiaan positiivisen pedagogiikan merkityksestä työhyvinvointiin. Tutkimuksen avulla pyritään saamaan tietoa ... -
Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden käsityksiä ja asenteita positiivisesta pedagogiikasta
Kärkkäinen, Mikko (2023)Tutkielmassa tarkasteltiin positiiviseen pedagogiikkaan liittyviä käsityksiä ja asenteita. Tutkielma ymmärtää positiivisen pedagogiikan suhteellisen tuoreena pedagogisena suuntauksena, jonka keskiössä on oppimisen ja ... -
Luottamukselliset suhteet edistävät hyvinvointia liikunnanopetuksessa
Laukkanen, Arto (Liikuntatieteellinen seura, 2023)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.