dc.contributor.advisor | Kallio, Eeva | |
dc.contributor.advisor | Tynjälä, Päivi | |
dc.contributor.author | Paananen, Elina | |
dc.date.accessioned | 2020-04-01T06:29:27Z | |
dc.date.available | 2020-04-01T06:29:27Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68411 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tarkasteltiin
pääsääntöisesti persoonallisen viisauden
näkökulmasta yliopisto opiskelijoiden kuvauksia tilanteista, joissa he olivat
kokeneet tehneensä viisaan ratkaisun tai toimineensa viisaasti ja miksi. Samoin
tarkasteltiin viisautta vaatineen r atkaisun ja sen perustelun ja muodon sekä
sukupuolen, tiedekunnan, opiskeluvuoden ja iän yhteyksiä toisiinsa.
Tutkimusaineisto sisälsi 220 opiskelijan viisauteen liittyvien avointen
kysymysten vastaukset opiskelu ja oppiminen Jyväskylän yliopistossa 2017
opiskelijakyselystä. Laadullinen aineiston analysointi toteutettiin temaattisella
analyysillä ja aineistoa analysoitiin myös mää rällisesti.
Tilanteiden viidestä identifioidusta yläteemasta kolmasosa liittyi
elämänpolun kehit tämiseen ja määrittämiseen sekä selviämisstrategioihin
opiskelussa ja elämässä . Muiden auttamiseen ja huomioimiseen sekä
negatiivisiin tapahtumiin liittyviä tilanteita oli vähemmän. N oin 60 % oli
perustavanlaatuisia opiskeluun liittyviä ja 80 % oman elämän yksittäisiä
viisau teen liittyneitä tilanteita. Viisauden p erusteluksi mainittiin lähes yhtä usein
toiminnan seuraus ja prosessi. Muodon neljästä yläteemasta puolet liittyi
itsemääräämiseen ja vakuuttamiseen, kolmasosa tietoon ja joustavuuteen sekä
noin kymmenesosa empatiaa n ja tukeen. Kaikkiin kolmeen pääteemaan sisältyi
yläteema, jossa ei joko konkreettista tilannetta, perusteluita tai muotoa löytynyt.
Joitakin määrällisiä eroja oli tilanteiden perusteluissa sekä yläteemojen
suhteen vastaajien iän, sukupuolen, tiedekunnan ja opiskeluvuoden mukaan. | fi |
dc.format.extent | 171 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | autobiografinen viisaus | |
dc.subject.other | persoonallinen viisaus | |
dc.subject.other | yliopisto-opiskelija | |
dc.subject.other | viisauskäsitys | |
dc.title | ”Aloitin opinnot. Sain uusia ajatuksia ja paransin uramahdollisuuksiani” : yliopisto-opiskelijoiden kuvauksia viisaista ratkaisuistaan | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202004012622 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | viisaus | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |