Laaja-alaisen osaamisen teemat musiikin ja matematiikan opetuksessa – tutkimus opettajien käsityksistä ja käytänteistä.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja käytänteitä peruskoulun opettajilla on laaja-alaisen osaamisen teemoista mu-siikin ja matematiikan opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä laaja-alaisen osaamisen teemat olivat opettajien mielestä tärkeimpiä musiikin ja matematiikan opetuksen näkökulmasta ja miksi, ja millä tavoin laaja-alaisen osaamisen teemoja toteutettiin näiden oppiaineiden opetuksessa.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselyn ja haastattelujen avulla eri puolilla Suomea opettavilta peruskoulun opettajilta. Kyselyyn vastasi 31 musiikkia ja 31 matematiikkaa opettavaa opettajaa. Lisäksi aineistoon kuului neljän perus-koulussa työskentelevän opettajan puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tut-kimusaineiston analyysi oli monimenetelmällinen, sillä kyselyn tuloksia lä-hestyttiin sekä määrällisellä että laadullisella tutkimusotteella. Haastatteluai-neisto analysoitiin laadullisella teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimus osoitti, että musiikkia opettavat opettajat kokivat voivansa to-teuttaa musiikissa ja musiikin avulla laaja-alaisesti myös muita oppimisen osa-alueita. Matematiikkaa opettavat opettajat kokivat kaikki laaja-alaisen osaamisen teemat tärkeinä, mutta haastavina oli toteuttaa niitä itse opetukses-sa. Sekä musiikkia että matematiikkaa opettavat opettajat pitivät laaja-alaisen osaamisen teemoja tarpeellisina niin opetuksessa yleensä kuin myös oppiai-netasolla. Kaikkien tutkimukseen osallistuneiden opettajien mielestä ”Ajattelu ja oppimaan oppiminen” (L1) oli tärkein laaja-alaisen osaamisen teemoista niin opetuksessa kuin tulevaisuuden taitojen kehittymisen kannalta.
Asiasanat: laaja-alaisen osaamisen teemat, peruskoulun opetussuunnitelma, musiikin opetus, matematiikan opetus, opettajien käsitykset
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Ope, miks me lauletaan, vaikka meillä on matikan tunti?" : musiikin ja matematiikan oppisisältöjen integrointi
Marjanen, Joonas (2013)Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaan koulun tehtävä on tarjota mahdollisuus monipuoliseen kasvuun, oppimiseen, yleissivistyksen hankkimiseen ja terveen itsetunnon kehittymiseen. Koulumaailma rakentuu ... -
Opetussuunnitelma, oppikirjat ja oppimistulokset : seitsemännen luokan matematiikan osaaminen arvioitavana
Törnroos, Jukka (Jyväskylän yliopisto, 2004) -
"Miten tää liittyy matikkaan?" : opettajien kokemuksia toiminnallisuudesta ja toiminnallisesta ongelmanratkaisusta matematiikan opetuksessa
Karvonen, Suvi; Godin, Pilvi-Sisko (2010) -
Ajatuksia peruskoulun musiikinopetuksesta sekä musiikin harrastamisesta 7. luokkalaisten oppilaiden näkökulmasta
Mäkelä, Artturi (2017)Tässä tutkimuksessa otin selvää peruskoulun 7. vuosiluokan oppilaiden ajatuksista peruskoulun musiikinopetukseen sekä musiikin harrastamiseen liittyen. Tulevana musiikkikasvattajana olen kiinnostunut lasten ja nuorten ... -
Spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä : musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa
Pöntinen, Iina (2020)Selvitän tutkielmassani, millaisia oppiainesisältöjä voi integroida musiikkiin käytännön koulutyöskentelyssä ja miten musiikin ja muiden oppiaineiden integraatio näkyy Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014). Lisäksi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.