University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Laaja-alaisen osaamisen teemat musiikin ja matematiikan opetuksessa – tutkimus opettajien käsityksistä ja käytänteistä.

Thumbnail
View/Open
2.4 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ruokonen, Pinja
Date
2022
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja käytänteitä peruskoulun opettajilla on laaja-alaisen osaamisen teemoista mu-siikin ja matematiikan opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä laaja-alaisen osaamisen teemat olivat opettajien mielestä tärkeimpiä musiikin ja matematiikan opetuksen näkökulmasta ja miksi, ja millä tavoin laaja-alaisen osaamisen teemoja toteutettiin näiden oppiaineiden opetuksessa. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyn ja haastattelujen avulla eri puolilla Suomea opettavilta peruskoulun opettajilta. Kyselyyn vastasi 31 musiikkia ja 31 matematiikkaa opettavaa opettajaa. Lisäksi aineistoon kuului neljän perus-koulussa työskentelevän opettajan puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tut-kimusaineiston analyysi oli monimenetelmällinen, sillä kyselyn tuloksia lä-hestyttiin sekä määrällisellä että laadullisella tutkimusotteella. Haastatteluai-neisto analysoitiin laadullisella teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimus osoitti, että musiikkia opettavat opettajat kokivat voivansa to-teuttaa musiikissa ja musiikin avulla laaja-alaisesti myös muita oppimisen osa-alueita. Matematiikkaa opettavat opettajat kokivat kaikki laaja-alaisen osaamisen teemat tärkeinä, mutta haastavina oli toteuttaa niitä itse opetukses-sa. Sekä musiikkia että matematiikkaa opettavat opettajat pitivät laaja-alaisen osaamisen teemoja tarpeellisina niin opetuksessa yleensä kuin myös oppiai-netasolla. Kaikkien tutkimukseen osallistuneiden opettajien mielestä ”Ajattelu ja oppimaan oppiminen” (L1) oli tärkein laaja-alaisen osaamisen teemoista niin opetuksessa kuin tulevaisuuden taitojen kehittymisen kannalta. Asiasanat: laaja-alaisen osaamisen teemat, peruskoulun opetussuunnitelma, musiikin opetus, matematiikan opetus, opettajien käsitykset ...
Keywords
laaja-alaisen osaamisen teemat peruskoulun opetussuunnitelma musiikin opetus matematiikan opetus opettajien käsitykset käsitykset opetus matematiikka opetussuunnitelmat osaaminen musiikki perusopetus peruskoulu opettajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212165686

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [27677]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Laaja-alaisen tieto- ja viestintäteknisen osaamisen jäljillä 

    Hiltunen, Leena (Jyväskylän yliopisto, 2015)
  • "Ope, miks me lauletaan, vaikka meillä on matikan tunti?" : musiikin ja matematiikan oppisisältöjen integrointi 

    Marjanen, Joonas (2013)
    Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaan koulun tehtävä on tarjota mahdollisuus monipuoliseen kasvuun, oppimiseen, yleissivistyksen hankkimiseen ja terveen itsetunnon kehittymiseen. Koulumaailma rakentuu ...
  • Opetussuunnitelma, oppikirjat ja oppimistulokset : seitsemännen luokan matematiikan osaaminen arvioitavana 

    Törnroos, Jukka (Jyväskylän yliopisto, 2004)
  • Spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä : musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa 

    Pöntinen, Iina (2020)
    Selvitän tutkielmassani, millaisia oppiainesisältöjä voi integroida musiikkiin käytännön koulutyöskentelyssä ja miten musiikin ja muiden oppiaineiden integraatio näkyy Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014). Lisäksi ...
  • Päättöarvioinnin eettiset haasteet 6. vuosiluokan musiikin oppiaineessa 

    Hakkarainen, Jyri (2023)
    Tutkimuksessani tutkin päättöarvioinnin eettisiä haasteita 6.vuosiluokan musiikin oppiaineessa. Arviointi mielletään opettajien keskuudessa melko haastavaksi ilmiöksi eivätkä nykyiset päättöarvioinnin kriteerit väljine ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publish Your Data
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre