University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Musiikin historian opettaminen Hyvinkään peruskoulujen alaluokilla

Thumbnail
View/Open
968.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mönkkönen, Konsta
Date
2020
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ja millä menetelmillä musiikinhistoriaa opetetaan peruskoulun alaluokilla. Tutkimuksessani hain vastausta kahteen kysymykseen: (i) Millaista on länsimaisen taidemusiikin historian ja/tai musiikinhistorian opetus tutkimuskohteeksi valitun kunnan peruskoulun alaluokilla? ja (ii) Miten länsimaisen taidemusiikin historian ja/tai musiikinhistorian opetus suhteutuu muuhun musiikin opetukseen? Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Haastateltaviksi valittiin kuusi (6) opettajaa harkinnanvaraisella otannalla. Opettajien koulutustaustat ja heidän työuriensa pituudet vaihtelivat. Haastateltavat olivat sekä luokanopettaja- että aineenopettajataustaisia, vaikka alakouluissa usein musiikkia opettaakin luokanopettaja. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajien pedagogiset keinot ja toimintamallit vaihtelevat hyvinkääläisten peruskoulujen alaluokilla. Myös opettajan omat toimintamallit vaihtelevat riippuen lukuvuodesta ja opetettavasta luokasta. Pääosin musiikinhistorian opetus keskittyy alakoulun 5.:lle ja 6.:lle vuosiluokalle. Opetusta annetaan pääosin kolmella eri tavalla: (i) luentomaisesti, (ii) pääasiassa ryhmätöinä toteutettujen esitelmien avulla, tai (iii) itsenäisesti työskennellen. Oppiaineintegraatiota hyödynnetään, mikäli se on mahdollista, kuten esimerkiksi kuvataiteessa ja historiassa. Oppimateriaali ja haastateltavien koulutuksellinen tausta ohjaavat teosten ja säveltäjien valintaa, missä näkyy vahvasti musiikinhistorian kanonisuus. Musiikinhistoria nähdään yleissivistävänä oppisisältönä, jossa on tärkeää tuntea tunnetuimmat säveltäjät. Tutkimus oli tapaustutkimus, joten sen tuloksia ei voi sellaisenaan yleistää muihin kuntiin tai toimijoihin. Tutkimus voi kuitenkin toimia pohjana muille saman aiheen tutkimuksille ja näin olla osana kehittämässä musiikinhistorian opetusta. ...
Keywords
taidemusiikki alakoulu musiikki opetus musiikinhistoria musiikkikasvatus peruskoulu opetussuunnitelmat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106083554

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25541]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä : musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa 

    Pöntinen, Iina (2020)
    Selvitän tutkielmassani, millaisia oppiainesisältöjä voi integroida musiikkiin käytännön koulutyöskentelyssä ja miten musiikin ja muiden oppiaineiden integraatio näkyy Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014). Lisäksi ...
  • Ajatuksia peruskoulun musiikinopetuksesta sekä musiikin harrastamisesta 7. luokkalaisten oppilaiden näkökulmasta 

    Mäkelä, Artturi (2017)
    Tässä tutkimuksessa otin selvää peruskoulun 7. vuosiluokan oppilaiden ajatuksista peruskoulun musiikinopetukseen sekä musiikin harrastamiseen liittyen. Tulevana musiikkikasvattajana olen kiinnostunut lasten ja nuorten ...
  • Päättöarvioinnin eettiset haasteet 6. vuosiluokan musiikin oppiaineessa 

    Hakkarainen, Jyri (2023)
    Tutkimuksessani tutkin päättöarvioinnin eettisiä haasteita 6.vuosiluokan musiikin oppiaineessa. Arviointi mielletään opettajien keskuudessa melko haastavaksi ilmiöksi eivätkä nykyiset päättöarvioinnin kriteerit väljine ...
  • Beatlesin musiikin hyödyntäminen musiikinopetuksessa 

    Hoffman, Veikko (2022)
    Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastelen The Beatles –yhtyeen musiikin hyödyntämismahdollisuuksia koulumaailmassa. Tarkastelen yhtyeen historiaa ja historiallista vaikutusta rinnastettuna peruskoulun ...
  • Laulu kaikkien pääomaksi : laulunopetus ja laulun aseman vahvistaminen Jyväskylän peruskoulujen musiikinopetuksessa 

    Lappalainen, Pilvi (2007)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre