Lukio-opiskelun esteet ja opiskelun tuen kehittäminen tuen antajien ja vastaanottajien kokemana
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia opiskelun esteitä on yhdessä keskisuomalaisessa lukiossa ja miten lukiokoulutuksen esteettömyyttä voitaisiin parantaa kehittämällä opiskelun tukea.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin avoimien haastattelujen avulla. Tutkimusjoukko koostui kuudesta haastateltavasta; neljästä lukiossa työskentelevästä henkilöstä ja kahdesta opiskelijasta.
Tuloksien perusteella opiskelun esteet jakautuivat kolmelle esteettömyyden ulottuvuudelle: fyysinen esteettömyys, sosiaalis-psyykkis-asenteellinen-esteettömyys ja pedagoginen esteettömyys. Fyysisiä esteitä olivat tilojen puute ja sisäilmaongelmat. Sosiaalis-psyykkis-asenteellisia esteitä olivat opiskelijoiden kokema häpeä ja opettaja-oppilas-luottamussuhteen luomisen vaikeudet. Pedagogisia esteitä olivat yksilöopetuksen puute ja pienryhmän järjestämisen haastavuus.
Opiskelun tuen kehitysehdotukset jakautuivat kouluyhteisön tason ratkaisuihin, opettajan työtä tukeviin ratkaisuihin ja opiskelijan opintoja edistäviin ratkaisuihin. Kouluyhteisön tasolla opiskelun tukea voidaan parantaa tekemällä rakenteellisia muutoksia oppilastuntemuksen lisäämiseksi ja yksilöllisen tuen mahdollistamiseksi. Opettajan työtä tukisi selkeä työnkuvan ohjeistus ja mahdollisuus varhaiseen puuttumiseen ja oppimisen ongelmien arviointiin suuntautuvien toimintamallien kautta. Opiskelijan tasolla häpeää poistaisi laajempi tiedottaminen oppimisvaikeuksista sekä S2-opiskelijoiden oikeuksien erityisjärjestelyihin kattavampi huomiointi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Venäjänkielisten maahanmuuttajien liikkuminen ja liikkumisen esteet Huhtasuolla
Ukkonen, Jesse (2022)Koko Suomen väestön terveyden kannalta katsotaan tärkeäksi, että fyysistä aktiivisuutta edistetään kaikki eri väestöryhmät huomioiden, sillä fyysinen aktiivisuus vaikuttaa monin eri keinoin ihmisten terveyteen, hyvinvointiin ... -
Missä Huhtasuon asukkaat liikkuvat? : liikkumisympäristöt ja niiden kehittäminen
Lehtokorpi, Stella (2023)Yhdenvertaisuus on noussut tärkeäksi teemaksi liikunta-alalla ja liikkumisen yhdenvertaisuutta on ryhdytty tutkimaan järjestelmällisesti liikunnan eri sektoreilla. Yhdenvertaisilla liikkumismahdollisuuksilla on tärkeä ja ... -
The master's thesis process, its challenges, and how to overcome them : an investigation of English Master's degree students' perceptions of their thesis process at the University of Jyväskylä
Mäki-Kuutti, Matias (2021)Maisterin tutkielma on yliopisto-opiskelijan tärkein opinnäyte, opintojen luonnollinen päätös, jossa esitellään opiskelijan hankkimia taitoja ja osaamista. Tässä tutkimuksessa käsitellään Jyväskylän Yliopiston Englannin ... -
Oppimisessaan vaikeuksia omaavien opiskelijoiden tukeminen sekä opetuksen esteettömyys yliopistoissa
Moberg, Joona (2020)Tutkimuksessa tarkasteltiin yliopistoissa opettavien näkökulmasta, miten oppimisessaan vaikeuksia omaavien opiskelijoiden tukeminen ja esteettömyys toteutuivat suomalaisissa yliopistoissa. Tavoitteena oli selvittää oppimista ... -
"Olihan se nyt paljon enemmän sellasta, että piti ite oikeesti ajatella jotain" : tiimeissä opiskelun vaikutus historian oppimiseen Jyväskylän koulutuskuntayhtymän Tiimilukio -hankkeessa Sepän lukion KULTSI -kurssilla lukuvuonna 2013-2014
Laine, Elli (2017)Syksyllä 2013 Jyväskylän Sepän lukiossa toteutettiin Tiimilukio -hankkeeseen kuuluva kurssi ”KULTSI – kulttuurihistoriaa monipuolisesti”. Kurssilla yhdistettiin neljää eri oppiainetta (historia, äidinkieli, kuvaamataito ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.