Oppimisessaan vaikeuksia omaavien opiskelijoiden tukeminen sekä opetuksen esteettömyys yliopistoissa

Abstract
Tutkimuksessa tarkasteltiin yliopistoissa opettavien näkökulmasta, miten oppimisessaan vaikeuksia omaavien opiskelijoiden tukeminen ja esteettömyys toteutuivat suomalaisissa yliopistoissa. Tavoitteena oli selvittää oppimista vaikeuttavien tekijöiden sekä esteettömyyden luonnetta ja roolia osana korkeakoulutusta. Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus. Aineistonkeruun menetelmänä toimivat teemahaastattelut. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin teemoittelua hyödyntäen. Tutkimuksen löydökset tukivat aikaisempaa tutkimustietoa, jonka perusteella esteettömyyden toteutumisessa yliopistotasolla on kehittämisen varaa. Löydöksissä korostui mielenterveyden ongelmien kasvava rooli yhtenä keskeisimmistä oppimista vaikeuttavista tekijöistä. Yliopistojen ja opettajien välisen kommunikaation opiskelijoiden tukemiseen ja esteettömyyteen liittyen koettiin olevan riittämätöntä. Lisäksi oppimisessaan vaikeuksia omaavien opiskelijoiden tukemiseen liittyvän tiedon saavutettavuudessa oli parannettavaa. Löytöjen perusteella aiheiden tutkiminen tulevaisuudessa eri näkökulmista ja erilaisia tutkimusmenetelmiä käyttäen on suositeltavaa.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009225917Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share