Oppimisessaan vaikeuksia omaavien opiskelijoiden tukeminen sekä opetuksen esteettömyys yliopistoissa
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksessa tarkasteltiin yliopistoissa opettavien näkökulmasta, miten oppimisessaan vaikeuksia omaavien opiskelijoiden tukeminen ja esteettömyys toteutuivat suomalaisissa yliopistoissa. Tavoitteena oli selvittää oppimista vaikeuttavien tekijöiden sekä esteettömyyden luonnetta ja roolia osana korkeakoulutusta.
Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus. Aineistonkeruun menetelmänä toimivat teemahaastattelut. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin teemoittelua hyödyntäen.
Tutkimuksen löydökset tukivat aikaisempaa tutkimustietoa, jonka perusteella esteettömyyden toteutumisessa yliopistotasolla on kehittämisen varaa. Löydöksissä korostui mielenterveyden ongelmien kasvava rooli yhtenä keskeisimmistä oppimista vaikeuttavista tekijöistä. Yliopistojen ja opettajien välisen kommunikaation opiskelijoiden tukemiseen ja esteettömyyteen liittyen koettiin olevan riittämätöntä. Lisäksi oppimisessaan vaikeuksia omaavien opiskelijoiden tukemiseen liittyvän tiedon saavutettavuudessa oli parannettavaa. Löytöjen perusteella aiheiden tutkiminen tulevaisuudessa eri näkökulmista ja erilaisia tutkimusmenetelmiä käyttäen on suositeltavaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [4985]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Esteetön opiskeluympäristö ammatillisessa oppilaitoksessa : tapaustutkimus erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden ja heidän opettajiensa kokemuksista
Jokinen, Aija (2013)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisena ammattioppilaitoksen esteettömyys ilmenee erityistä tukea tarvitsevan ja oppimisvaikeustaustaisen opiskelijan ja hänen opettajiensa kokemana. Tutkimuksessa tuotiin esille ... -
”Koen olevani koko ajan hämillään” : oppimisvaikeuksia kokevien opiskelijoiden tukeminen kansanopistoissa
Vuorela, Anna-Maija (2023)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaista oppimisen tukea ja ohjausta avoimia korkeakouluopintoja suorittavat ja oppimisvaikeuksia kokevat kansanopiston opiskelijat kaipaavat ja ovat saaneet opettajiltaan sekä millaisilla ... -
Arviointiselvitys 2018 : liikuntatieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden mielipiteitä opintojen arvioinnista, palautteenannosta ja vilpistä
Ahokas, Essi; Löppönen, Antti (2019)Arviointi on osa oppimisprosessia ja sen on havaittu ohjaavan opiskelua ja oppimista merkittävästi. Arvioinnin osana myös arviointiin kuuluva palautteenanto on merkityksellistä. Oppimisen kannalta pidetään tärkeänä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.