Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLerkkanen, Marja-Kristiina
dc.contributor.advisorPakarinen, Eija
dc.contributor.authorKnaapi, Ida
dc.date.accessioned2020-03-17T10:14:54Z
dc.date.available2020-03-17T10:14:54Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68211
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkasteltiin äidin lapsensa opettajaa kohtaan tuntemaa luottamusta ja sen yhteyttä motivaatioon esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla. Tutkimuksessa selvitettiin myös, onko lapsen sukupuolella tai äidin koulutustaustalla yhteyttä äidin luottamukseen tai lapsen motivaatioon. Tutkimuksessa hyödynnettiin TESS- ja TESSI-hankkeissa kerättyjä lasten yksilötesti- ja äitien kyselylomakeaineistoja. Tähän tutkimukseen osallistui 319 esiopetusikäistä lasta ja 515 ensimmäisen luokan oppilasta ja heidän äitinsä. Aineiston analyysi toteutettiin Wilcoxonin testin ja hierarkkisen lineaarisen regressioanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, että äidin luottamus lapsensa opettajaa kohtaan ei eronnut esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla. Motivaation osalta havaittiin, että äidin luottamus opettajaa kohtaan oli kielteisesti yhteydessä lapsen esiopetustehtäviin liittyvään motivaatioon ja myönteisesti yhteydessä lapsen lukemiseen liittyvään motivaatioon ensimmäisellä luokalla. Äidin koulutustaustalla ei havaittu olevan yhteyttä äidin luottamukseen tai lapsen motivaatioon. Sen sijaan havaittiin, että tyttöjen äidit luottivat lapsensa opettajaan poikien äitejä enemmän ensimmäisen luokan aikana. Lisäksi tulokset osoittivat tyttöjen olevan poikia motivoituneempia sekä esiopetustehtäviä että ensimmäisellä luokalla lukemista kohtaan. Tulokset tarjosivat uutta tietoa äidin opettajaa kohtaan tuntemasta luottamuksesta sekä luottamuksen yhteydestä lapsen motivaatioon koulupolun alussa. Tutkimuksen avulla tuodaan näkyväksi vanhempien ja opettajan välisen luottamuksellisen suhteen merkitystä lapsen motivaation ja koulunkäynnin näkökulmasta tärkeässä koulupolun siirtymävaiheessa.fi
dc.format.extent73
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleÄidin luottamus lapsen opettajaa kohtaan ja sen yhteys motivaatioon esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202003172434
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysovanhemmuus
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysoluottamus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot