Vanhempien opettajaa kohtaan tuntema luottamus ja osallistuminen koulun kanssa tehtävään yhteistyöhön alakoulun aikana
Tutkielmassa selvitettiin vanhempien lapsensa luokanopettajaa kohtaan tuntemaa
luottamusta ja osallistumista koulun kanssa tehtävään yhteistyöhön alakoulussa
sekä näiden ristikkäisiä yhteyksiä. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä,
eroavatko äidit ja isät sekä tyttöjen ja poikien vanhemmat luottamuksessa opettajaa
kohtaan tai osallistumisessa koulun kanssa tehtävään yhteistyöhön. Tutkimusaineisto
koostui Alkuportaat-seurantatutkimuksen vanhempien kyselyistä.
Analyysimenetelminä käytettiin korrelaatioanalyysiä, t-testiä sekä polkumallinnusta.
Tulokset osoittivat, että äideillä opettajan ja toisten vanhempien kanssa
tehtävä yhteistyö ennusti tietyillä luokka-asteilla opettajaa kohtaan tunnettua
luottamusta seuraavana kouluvuonna, kun taas isillä luottamus ennusti seuraavan
vuoden yhteistyötä. Sekä äideillä että isillä vanhempaintapaamisiin
osallistuminen lapsen ensimmäisenä kouluvuonna ennusti opettajaa kohtaan
tunnettua luottamusta lapsen ollessa toisella luokalla. Lisäksi tulokset osoittivat,
että äidit luottivat opettajaan isiä enemmän neljänteen luokkaan asti ja osallistuivat
yhteistyöhön koulun kanssa isiä enemmän koko alakoulun ajan. Tyttö-
jen ja poikien vanhempien luottamuksessa opettajaa kohtaan ei ollut eroja. Sen
sijaan poikien isät osallistuivat tyttöjen isiä enemmän yhteistyöhön koulun
kanssa tietyillä luokka-asteilla. Tutkimuksen tulokset tuovat tärkeää uutta tietoa
suomalaisten vanhempien lapsensa luokanopettajaa kohtaan tunteman luottamuksen
rakentumisesta alakoulun aikana sekä luottamuksen yhteydestä koulun
kanssa tehtävään yhteistyöhön.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lastentarhanopettajien valmiudet vanhempien kanssa tehtävään yhteistyöhön
Laurikainen, Heli (1989) -
Monimuotoisten perheiden vanhempien kokemuksia yhteistyöstä koulun kanssa
Mykkänen, Jutta (2023)Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää monimuotoisten perheiden vanhempien kokemuksia yhteistyöstä koulun kanssa sekä millaisia kehitystarpeita yhteistyössä nähdään. Tutkimuksen tarkoituksena on lisätä ... -
Äidin luottamus lapsen opettajaa kohtaan ja sen yhteys motivaatioon esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla
Knaapi, Ida (2020)Tutkimuksessa tarkasteltiin äidin lapsensa opettajaa kohtaan tuntemaa luottamusta ja sen yhteyttä motivaatioon esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla. Tutkimuksessa selvitettiin myös, onko lapsen sukupuolella tai äidin ... -
Vanhempien osallisuus ja verkostoituminen kodin ja koulun yhteistyössä
Airaksinen, Ulla (2012)Tutkimuksessa selvitettiin kodin ja koulun yhteistyötä vanhempien näkökulmasta, keskittyen erityisesti vanhempien osallisuuden ja verkostoitumisen mahdollisuuksiin. Tutkimusaineisto (N=526) kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella ... -
Tehostettu tuki opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemana : tapaustutkimus yhden alakoulun toimintamalleista
Jykylä, Sanna (2014)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien, huoltajien sekä oppilaiden kokemuksia tehostetun tuen toimintamalleista. Opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemukset tehostetun tuen toimintamalleista ovat merkityksellisiä, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.