Äidin luottamus lapsen opettajaa kohtaan ja sen yhteys motivaatioon esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessa tarkasteltiin äidin lapsensa opettajaa kohtaan tuntemaa luottamusta ja sen yhteyttä motivaatioon esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla. Tutkimuksessa selvitettiin myös, onko lapsen sukupuolella tai äidin koulutustaustalla yhteyttä äidin luottamukseen tai lapsen motivaatioon. Tutkimuksessa hyödynnettiin TESS- ja TESSI-hankkeissa kerättyjä lasten yksilötesti- ja äitien kyselylomakeaineistoja. Tähän tutkimukseen osallistui 319 esiopetusikäistä lasta ja 515 ensimmäisen luokan oppilasta ja heidän äitinsä. Aineiston analyysi toteutettiin Wilcoxonin testin ja hierarkkisen lineaarisen regressioanalyysin avulla.
Tulokset osoittivat, että äidin luottamus lapsensa opettajaa kohtaan ei eronnut esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla. Motivaation osalta havaittiin, että äidin luottamus opettajaa kohtaan oli kielteisesti yhteydessä lapsen esiopetustehtäviin liittyvään motivaatioon ja myönteisesti yhteydessä lapsen lukemiseen liittyvään motivaatioon ensimmäisellä luokalla. Äidin koulutustaustalla ei havaittu olevan yhteyttä äidin luottamukseen tai lapsen motivaatioon. Sen sijaan havaittiin, että tyttöjen äidit luottivat lapsensa opettajaan poikien äitejä enemmän ensimmäisen luokan aikana. Lisäksi tulokset osoittivat tyttöjen olevan poikia motivoituneempia sekä esiopetustehtäviä että ensimmäisellä luokalla lukemista kohtaan. Tulokset tarjosivat uutta tietoa äidin opettajaa kohtaan tuntemasta luottamuksesta sekä luottamuksen yhteydestä lapsen motivaatioon koulupolun alussa. Tutkimuksen avulla tuodaan näkyväksi vanhempien ja opettajan välisen luottamuksellisen suhteen merkitystä lapsen motivaation ja koulunkäynnin näkökulmasta tärkeässä koulupolun siirtymävaiheessa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vertaissuhteet sekä sosiaaliset taidot ja tunnetaidot esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla : opettajanäkökulma
Lehtola, Minna (2020)Tässä psykologian pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin opettajien näkemyksiä ja ajatuksia lasten vertaissuhteista, sosiaalisista ja tunnetaidoista sekä opettajien roolista suhteiden ja taitojen tukijoina esiopetuksessa ... -
Vanhempien opettajaa kohtaan tuntema luottamus ja osallistuminen koulun kanssa tehtävään yhteistyöhön alakoulun aikana
Penttinen, Viola (2016)Tutkielmassa selvitettiin vanhempien lapsensa luokanopettajaa kohtaan tuntemaa luottamusta ja osallistumista koulun kanssa tehtävään yhteistyöhön alakoulussa sekä näiden ristikkäisiä yhteyksiä. Lisäksi oltiin kiinnostuneita ... -
Äidin vanhemmuustyylin yhteys lapsen äidinkielen ja matematiikan oppijaminäkuvaan ensimmäisellä luokalla
Kerola, Aino (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhemmuustyylin, ja koulunkäyntiin merkittävästi vaikuttavan oppijaminäkuvan välisiä yhteyksiä. Tutkimuksessa tarkasteltiin äidin vanhemmuustyylin ja oppilaan matematiikan sekä ... -
Lapsen ensimmäisellä luokalla mitattujen lukutottumusten sekä fonologisen tietoisuuden yhteys lukusujuvuuden kehitykseen 1.-3. luokalla
Töyrä, Meri-Maaria (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lapsen ensimmäisen luokan lukutottumusten sekä ensimmäisellä luokalla mitatun fonologisen tietoisuuden yhteyttä lukusujuvuuden kehitykseen 1.–3. luokalla. Tämän lisäksi ...