dc.contributor.advisor | Lerkkanen, Marja-Kristiina | |
dc.contributor.advisor | Pakarinen, Eija | |
dc.contributor.author | Knaapi, Ida | |
dc.date.accessioned | 2020-03-17T10:14:54Z | |
dc.date.available | 2020-03-17T10:14:54Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68211 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tarkasteltiin äidin lapsensa opettajaa kohtaan tuntemaa luottamusta ja sen yhteyttä motivaatioon esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla. Tutkimuksessa selvitettiin myös, onko lapsen sukupuolella tai äidin koulutustaustalla yhteyttä äidin luottamukseen tai lapsen motivaatioon. Tutkimuksessa hyödynnettiin TESS- ja TESSI-hankkeissa kerättyjä lasten yksilötesti- ja äitien kyselylomakeaineistoja. Tähän tutkimukseen osallistui 319 esiopetusikäistä lasta ja 515 ensimmäisen luokan oppilasta ja heidän äitinsä. Aineiston analyysi toteutettiin Wilcoxonin testin ja hierarkkisen lineaarisen regressioanalyysin avulla.
Tulokset osoittivat, että äidin luottamus lapsensa opettajaa kohtaan ei eronnut esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla. Motivaation osalta havaittiin, että äidin luottamus opettajaa kohtaan oli kielteisesti yhteydessä lapsen esiopetustehtäviin liittyvään motivaatioon ja myönteisesti yhteydessä lapsen lukemiseen liittyvään motivaatioon ensimmäisellä luokalla. Äidin koulutustaustalla ei havaittu olevan yhteyttä äidin luottamukseen tai lapsen motivaatioon. Sen sijaan havaittiin, että tyttöjen äidit luottivat lapsensa opettajaan poikien äitejä enemmän ensimmäisen luokan aikana. Lisäksi tulokset osoittivat tyttöjen olevan poikia motivoituneempia sekä esiopetustehtäviä että ensimmäisellä luokalla lukemista kohtaan. Tulokset tarjosivat uutta tietoa äidin opettajaa kohtaan tuntemasta luottamuksesta sekä luottamuksen yhteydestä lapsen motivaatioon koulupolun alussa. Tutkimuksen avulla tuodaan näkyväksi vanhempien ja opettajan välisen luottamuksellisen suhteen merkitystä lapsen motivaation ja koulunkäynnin näkökulmasta tärkeässä koulupolun siirtymävaiheessa. | fi |
dc.format.extent | 73 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Äidin luottamus lapsen opettajaa kohtaan ja sen yhteys motivaatioon esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202003172434 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.subject.yso | vanhemmuus | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | luottamus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |