English teachers and students' perceptions on the feminization of English teaching
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä maisteritutkielma tutkii opettajien ja opettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin opettamisen naisvaltaisuudesta. Opettamisen naisvaltaisuus on länsimaissa tunnistettu ja tutkittu ilmiö, mutta usein aiheen keskusteluilmapiiriä leimaa huolestunut suhtautuminen feminisaatioon niin oppilaiden, kuin opetuksenkin kannalta. Suomessa tehdyssä tutkimuksessa on selvä aukko, ja myös kansainvälistä tutkimusta juuri opiskelijoiden ja opettajien näkökulmasta on vähäisesti.
Tässä pääosin laadullisessa tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mitä mieltä englannin opettajat (n=89) ja opiskelijat (n=50) ovat englannin opettamisen naisvaltaisuudesta. Heitä pyydettiin myös antamaan syitä sille, miksi Suomessa englannin opettajina naisia on merkittävästi miehiä enemmän ja lisäksi selvitettiin, mikä merkitys englannin opettajan sukupuolella on osallistujien mielestä. Aineiston keruussa käytettiin Webropol-kyselyä, joka lähetettiin Jyväskylän yliopiston englannin opettajaopiskelijoille, sekä englannin opettajille ympäri Suomea. Kysely koostui sekä suljetuista, että avoimista kysymyksistä. Kyselyn lisäksi tutkimus koostuu kahden yliopisto-opiskelijan ja kolmen opettajan yksilöhaastatteluista, jokainen heistä oli myös vastannut kyselyyn. Aineisto analysoitiin pääosin laadullisen sisällönanalyysin avulla, mutta kyselystä saatua dataa muutettiin myös määrälliseen muotoon.
Tulokset osoittavat, että opettamisen naisvaltaisuus nähdään edelleen ongelmallisena, tilanteena, joka olisi hyvä muuttaa niin, että miehiä ja naisia olisi sama määrä opettajina. Silti sekä opiskelijoille että opettajille sukupuolijaon tasoittamisessa tuntui olevan kyse ennen kaikkea monimuotoisuuden lisäämisestä kouluihin. Annetut syyt miesten vähyyteen alalla vaihtelivat, mutta eniten uskottiin kiinnostuksen kohteiden, opettamisen arvostuksen vähyyden, palkan ja yleisten odotusten vaikuttavan feminisaatioon. Tutkimuksesta kävi ilmi, että sekä miehet ja naiset että opettajat ja opiskelijat pitivät eri syitä tärkeinä. Kyselyn perusteella osallistujat eivät pitäneet juuri englannin opettajan sukupuolta merkittävänä, mutta yleisemmin opettajan ammatissa etenkin miehet uskoivat opettajan sukupuolen olevan tärkeä. Etenkin haastatteluissa korostui, että naisopettajat pelkäävät syrjintää työnhaussa miesten vähyyden vuoksi. Kuitenkaan englannin kielen opettamista itsessään ei koettu feminiiniseksi ammatiksi.
Lisätutkimusta aiheesta olisi suotavaa tehdä vielä laajemmalla osallistujamäärällä ja osallistujilla useammista eri oppiaineista. Lisäksi etenkin opettajankoulutuksen roolista feminisaatiokeskustelussa olisi tarpeellista saada tietoa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
English teacher ethics : upper secondary school student perceptions
Kolehmainen, Maisa (2019)Tämä pro gradu- tutkielma käsittelee opettajien ammattietiikkaa opiskelijan näkökulmasta. Opettajuus on yleisesti tunnistettu eettiseksi ammatiksi, ja opettajien on hyvin tärkeää olla tietoisia heidän toimintaansa ohjaavista ... -
Differentiating the more proficient students : upper secondary school teachers´ and students´ perceptions of upward differentiation in A-syllabus English lessons
Miskala, Laura (2019)Ylöspäin eriyttäminen tarkoittaa keskivertoa parempien oppilaiden kehitystä tukevia opetusmenetelmiä. Eriyttämistä on viime vuosikymmeninä tutkittu lähtökohtaisesti opettajien sekä alaspäin eriyttämisen eli heikompien ... -
Students’ perspectives on English medium instruction within higher education : exploring gender differences in Norway and Finland
Bukve, Trude (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2020)This study aims to explore gender differences in students’ perspectives on language use within higher education (HE), using data from a survey distributed to students at two universities in Norway and Finland. Analysing ... -
Multiple benefits but almost as many obstacles : teachers and students' perceptions of the integration English and vocational studies in University of Applied Sciences
Peltola, Marianne (2016)Integraatio on opetusmenetelmä, jossa pyritään häivyttämään eri aineiden välisiä rajoja muodostamalla aineiden välille yhteyksiä. Integroitu opetus voidaan nähdä erityisen hyödyllisenä ammattikorkeakoulujen kontekstissa, ... -
English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
Korhonen, Kaisa (2014)Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ...