Isien osallisuus kodin ja koulun yhteistyössä
Päivämäärä
2020Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä kodin ja koulun yhteistyö isien mielestä on, miten sitä pitäisi toteuttaa sekä millä tavoin isät ovat osallisina yhteistyössä. Kodin ja koulun yhteistyötä tarkasteltiin kasvatuskumppanuuteen liittyvänä ilmiönä ja Epsteinin (2010) kuuden vanhemmuuden yhteistyömuodon pääryhmän kautta. Isien osallisuutta tarkasteltiin osallistumisen tason ja yhteenkuuluvuuden tunteen perusteella soveltaen Nivalan ja Ryynäsen (2013) kolmea osallisuuden ulottuvuutta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Aineistoa analysoitiin sekä aineistolähtöisesti että teoriaohjaavasti. Yhteistyö oli isien mielestä tiedon jakamista, sitoutumista yhteiseen toimintaan, lapsen tukemista, sopeutumista osapuolten vaihteleviin näkemyksiin, koulunkäynnin läpinäkyvyyttä ja yhteistoiminnallisuutta. Huoltajat odottivat yhteistyöltä huoltajien asiantuntijuuden tunnustamista, arvostuksen osoittamista lapselle, yhteisiin toimintaperiaatteisiin sitoutumista ja kohdennettua yhteistyötä. Tuloksissa isien osallisuus jakautui kolmelle tasolle. Osallisia isiä edustivat tyypit yhteisöllisyyden luoja, reflektiivinen innovoija ja koulutyön turvaaja. Toisella tasolla osallisuus jäi pienemmäksi ja sitä edusti tyyppi taustavaikuttaja. Kolmatta tasoa kuvasi tyyppi vastuunväistelijä, jossa osallisuus toteutui vähiten. Tulokset osoittivat, että kasvatuskumppanuus toteutuu kodin ja koulun yhteistyössä. Isien odotukset yhteistyölle olivat pääosin samanlaisia kuin toteutunut yhteistyö. Isät toivoivat yhteistyön olevan yksilöllisempää ja saavansa opettajilta tukea osallisuuden toteutumiseksi.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vanhempien osallisuus ja verkostoituminen kodin ja koulun yhteistyössä
Airaksinen, Ulla (2012)Tutkimuksessa selvitettiin kodin ja koulun yhteistyötä vanhempien näkökulmasta, keskittyen erityisesti vanhempien osallisuuden ja verkostoitumisen mahdollisuuksiin. Tutkimusaineisto (N=526) kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella ... -
Huoltajien kokemuksia osallisuudesta kodin ja koulun välisessä yhteistyössä perusopetuksen vuosiluokilla 1-6
Kallioinen, Säde; Läspä, Heidi (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaiseksi huoltajat kokevat osallisuuden kodin ja koulun välisessä yhteistyössä peruskoulun vuosiluokilla 1–6 ja millainen kodin ja koulun välinen yhteistyö sekä vuorovaikutus ... -
Koulun sosiaalityötä hyvässä ja pahassa : sosiaalityöntekijän asiantuntijuuden paikka koulun moniammatillisessa yhteistyössä
Tuominen-Leppäaho, Tiina (2008)Tutkimuksen tarkoitus on selvittää koulussa toimivien eri asiantuntijoiden mielipiteitä ja käsityksiä moniammatillisesta yhteistyöstä koulussa sekä tutkia, mikä on koulun sosiaalityön asiantuntijuuden paikka koulun ... -
Luokanopettajaksi opiskelevien kokemukset valmiuksistaan kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön
Pekkanen, Liisa (2015)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli, selvittää millaiset valmiudet luokanopettajaopiskelijat ovat saaneet kodin ja koulun välisen yhteistyön toteutukseen opinnoistaan. Erityisesti nä- kökulmana oli haastavien yhteistyötilanteiden ... -
Esiopetuksen ja koulun nivelvaihe vanhempien kuvailemana : yhteistyö ja perheen arki
Pitkänen, Minna; Tikka, Anna (2014)Tiivistelmä. Pitkänen, Minna & Tikka, Anna. 2014. Esiopetuksen ja koulun nivelvaihe vanhempien kuvailemana. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014. 89 sivua + ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.