Esiopetuksen ja koulun nivelvaihe vanhempien kuvailemana : yhteistyö ja perheen arki
Päivämäärä
2014Tiivistelmä. Pitkänen, Minna & Tikka, Anna. 2014. Esiopetuksen ja koulun nivelvaihe vanhempien kuvailemana. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014. 89 sivua + liitteet.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten vanhemmat kokevat esiopetuksen ja koulun nivelvaiheen. Vanhemmat arvioivat yhteistyön onnistumista sekä esiopetuksen että koulun henkilökunnan kanssa. Lisäksi he kertoivat, kuinka koulun aloittaminen on vaikuttanut perheen arkeen.
Tutkimuksen aineisto koostui syksyllä 2013 ensimmäisen luokkansa aloittaneiden lasten vanhempien kirjoittamista kirjoitelmista ja niitä analysoitiin sekä sisällönanalyysia että narratiivista analysointitapaa käyttämällä. Kirjoitelmia palautui analysoitavaksi 33 kappaletta.
Tutkimus osoitti, että osa vanhemmista oli tyytyväisempiä nivelvaiheeseen kuin toiset. Erot tyytyväisyydessä riippuivat siitä, kuinka yhteistyö esiopetuksen ja koulun henkilökunnan kanssa oli sujunut ja kuinka aktiivisen roolin vanhemmat olivat tässä yhteistyössä saaneet. Lisäksi nivelvaiheen onnistumiseen vaikutti se, kuinka paljon informaatiota vanhemmat olivat saaneet tulevasta koulun aloituksesta, luokanopettajasta ja ylipäätään kouluun liittyvistä käytännön asioista. Pääosin kaikissa perheissä arki oli muuttunut jouhevammaksi ja helpommaksi koulun aloittamisen myötä. Suurimpina vaikuttajina olivat lapsen itsenäistyminen ja omatoimisuuden lisääntyminen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Obstacles to dialogic encounters between parents and staff in pre-primary school
Kyrönlampi, Taina; Böök, Marja Leena; Karikoski, Hannele (Suomen varhaiskasvatus ry, 2020)This study investigate dobstacles to encounters with staff as experienced by parents in the context of institutional pre-primary education in Finland. The study contributes to education research by exploring parents’ ... -
Moniammatillisen yhteistyön merkitys : ammattilaisten kokemuksia esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheesta
Somervuo, Kirsi-Maaret (2022)Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää ammattilaisten kokemuksia moniammatillisesta yhteistyöstä esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheessa. Tutkimuksessa selvitettiin myös moniammatillisen yhteistyön mahdollisuuksia, uhkia tai ... -
CopaGloba – Learning to coparent: A longitudinal data on construction of coparenting in transition to parenthood (focus group interview data of parents in online game-based parental group)
Rönkä, Anna; Kokkinen, Katja; Malinen, Kaisa (Tietoarkisto, 2022)CopaGloba-hankkeessa tutkittiin vanhempien välisen yhteistyön eli yhteisvanhemmuuden kehittymistä ja päivittäisiä muutoksia ja selvitettiin, millä tavalla perhe- ja työpolitiikka, perhepalvelut sekä vallitsevat kulttuuriset ... -
Esiopetuksen tavoitteiden merkitys vanhempien ja alkuopettajien näkemänä
Auvinen, Marjut; Juutilainen, Mia (2006) -
Päiväkodin esiopetuksen ja koulun alkuopetuksen opettajien välinen yhteistyö
Leinonen, Harri (2006)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.