University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Vanhempien osallisuus ja verkostoituminen kodin ja koulun yhteistyössä

Thumbnail
View/Open
703.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Airaksinen, Ulla
Date
2012
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tutkimuksessa selvitettiin kodin ja koulun yhteistyötä vanhempien näkökulmasta, keskittyen erityisesti vanhempien osallisuuden ja verkostoitumisen mahdollisuuksiin. Tutkimusaineisto (N=526) kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella ja haastattelemalla kuutta alakoululaisen vanhempaa. Aineiston analysoinnissa käytettiin laadullisen sisällönanalyysin lisäksi ristiintaulukointia ja yksisuuntaista varianssianalyysiä. Kodin ja koulun yhteistyö jaettiin tässä tutkimuksessa neljään orientaatioon yhteistyön taustalla olevan lähtökohdan mukaan. Suurin syy yhteistyön tekemiseen oli lapsen hyvinvoinnin ja koulunkäynnin tukeminen. Yhteistyötä pohdittiin myös vanhemman tai opettajan orientaatioista, joissa molemmissa tiedon jakaminen ja vastaanottaminen olivat tärkeitä alateemoja. Yhteistyötä voitiin tarkastella myös yhteisön näkökulmasta. Useimmat vanhemmat toivat esille, ettei koulu suurissa määrin kannusta tai auta vanhempia verkostoitumaan keskenään, vaikka verkostoitumisella nähtiin olevan niin koulun kuin vanhempien näkökulmasta positiivisia vaikutuksia oppilaiden koulutyöhön. Vanhempien osallisuutta tarkasteltiin tutkimuksessa osallistumisen, päätöksenteon ja kuulluksi tulemisen kautta. Suurin osa vanhemmista ei kokenut vaikuttaneensa lapsensa koulunkäyntiin koulun toiminnan suunnittelun kautta, vaan mahdollisuudet vaikuttamiseen löytyivät kotoa. Keskustelut oman lapsen kanssa koulunkäynnistä, kiinnostuksen osoittaminen ja perustarpeiden tyydyttäminen olivat vanhempien mielestä heidän oma tehtävänsä lapsen kouluarjessa. Tutkimuksessa analysoitiin ja vertailtiin myös maaseutu-, taajama- sekä kaupunkikoulujen vanhempien yhteistyön eroja. Taajamakoulujen vanhemmat ja opettajat olivat toisiinsa harvemmin yhteydessä verrattuna maaseutu- ja kaupunkikoulujen vanhempiin ja opettajiin. Maaseudun vanhemmat osallistuivat puolestaan muita vanhempia useampaan erilaiseen yhteistyömuotoon lukuvuoden aikana ja heidän parannusehdotuksensa otettiin kouluisssa positiivisemmin vastaan. ...
Keywords
kodin ja koulun yhteistyö vanhemmat osallisuus verkostoituminen alakoulu kyläkoulu koti koulu yhteistyö perhe kyläkoulut
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201301031006

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Yhteistyöllä yhteiseksi hyväksi" : tapaustutkimus kodin ja koulun yhteistyöstä Ihastjärven kyläkouluhankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa 

    Antikainen, Henriikka; Lappalainen, Sanna (2012)
    TIIVISTELMÄ Antikainen, H. & Lappalainen, S. 2012. ”Yhteistyöllä yhteiseksi hyväksi” Tapaustutkimus kodin ja koulun yhteistyöstä Ihastjärven kyläkouluhankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa. 61 sivua. Tämän tutkimuksen ...
  • Vanhempien opettajaa kohtaan tuntema luottamus ja osallistuminen koulun kanssa tehtävään yhteistyöhön alakoulun aikana 

    Penttinen, Viola (2016)
    Tutkielmassa selvitettiin vanhempien lapsensa luokanopettajaa kohtaan tuntemaa luottamusta ja osallistumista koulun kanssa tehtävään yhteistyöhön alakoulussa sekä näiden ristikkäisiä yhteyksiä. Lisäksi oltiin kiinnostuneita ...
  • Isien osallisuus kodin ja koulun yhteistyössä 

    Makkonen, Marika; Kankkunen, Mikko (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä kodin ja koulun yhteistyö isien mielestä on, miten sitä pitäisi toteuttaa sekä millä tavoin isät ovat osallisina yhteistyössä. Kodin ja koulun yhteistyötä tarkasteltiin ...
  • Perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä : erityisopettajien kokemuksia 

    Lahtinen, Jani (2019)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisina erityisopettajat kokevat perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä. Pyrkimyksenä oli tarkastella erityisopettajien perhekäsityksiä kokemusten kautta – millaisina ...
  • Lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen kodin ja koulun välisessä yhteistyössä 

    Widell, Niina-Maria (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia vanhempien kokemuksia siitä millaisena lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen tulee keskeisesti esiin kodin ja koulun yhteistyössä. Tutkimuksen aineisto kerättiin ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre