Isien osallisuus kodin ja koulun yhteistyössä
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä kodin ja koulun yhteistyö isien mielestä on, miten sitä pitäisi toteuttaa sekä millä tavoin isät ovat osallisina yhteistyössä. Kodin ja koulun yhteistyötä tarkasteltiin kasvatuskumppanuuteen liittyvänä ilmiönä ja Epsteinin (2010) kuuden vanhemmuuden yhteistyömuodon pääryhmän kautta. Isien osallisuutta tarkasteltiin osallistumisen tason ja yhteenkuuluvuuden tunteen perusteella soveltaen Nivalan ja Ryynäsen (2013) kolmea osallisuuden ulottuvuutta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Aineistoa analysoitiin sekä aineistolähtöisesti että teoriaohjaavasti. Yhteistyö oli isien mielestä tiedon jakamista, sitoutumista yhteiseen toimintaan, lapsen tukemista, sopeutumista osapuolten vaihteleviin näkemyksiin, koulunkäynnin läpinäkyvyyttä ja yhteistoiminnallisuutta. Huoltajat odottivat yhteistyöltä huoltajien asiantuntijuuden tunnustamista, arvostuksen osoittamista lapselle, yhteisiin toimintaperiaatteisiin sitoutumista ja kohdennettua yhteistyötä. Tuloksissa isien osallisuus jakautui kolmelle tasolle. Osallisia isiä edustivat tyypit yhteisöllisyyden luoja, reflektiivinen innovoija ja koulutyön turvaaja. Toisella tasolla osallisuus jäi pienemmäksi ja sitä edusti tyyppi taustavaikuttaja. Kolmatta tasoa kuvasi tyyppi vastuunväistelijä, jossa osallisuus toteutui vähiten. Tulokset osoittivat, että kasvatuskumppanuus toteutuu kodin ja koulun yhteistyössä. Isien odotukset yhteistyölle olivat pääosin samanlaisia kuin toteutunut yhteistyö. Isät toivoivat yhteistyön olevan yksilöllisempää ja saavansa opettajilta tukea osallisuuden toteutumiseksi.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23424]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vanhempien osallisuus ja verkostoituminen kodin ja koulun yhteistyössä
Airaksinen, Ulla (2012)Tutkimuksessa selvitettiin kodin ja koulun yhteistyötä vanhempien näkökulmasta, keskittyen erityisesti vanhempien osallisuuden ja verkostoitumisen mahdollisuuksiin. Tutkimusaineisto (N=526) kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella ... -
Koulun sosiaalityötä hyvässä ja pahassa : sosiaalityöntekijän asiantuntijuuden paikka koulun moniammatillisessa yhteistyössä
Tuominen-Leppäaho, Tiina (2008)Tutkimuksen tarkoitus on selvittää koulussa toimivien eri asiantuntijoiden mielipiteitä ja käsityksiä moniammatillisesta yhteistyöstä koulussa sekä tutkia, mikä on koulun sosiaalityön asiantuntijuuden paikka koulun ... -
Vanhempien kokemuksia yhteistyöstä arviointikeskusteluissa
Hassinen, Eveliina (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia vanhemmilla on yhteistyöstä koulun kanssa arviointikeskusteluissa. Tutkimuksessa halutaan selvittää, mitä sisältöjä keskusteluissa on ja millaisina ... -
Perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä : erityisopettajien kokemuksia
Lahtinen, Jani (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisina erityisopettajat kokevat perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä. Pyrkimyksenä oli tarkastella erityisopettajien perhekäsityksiä kokemusten kautta – millaisina ... -
Lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen kodin ja koulun välisessä yhteistyössä
Widell, Niina-Maria (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia vanhempien kokemuksia siitä millaisena lapsen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen tulee keskeisesti esiin kodin ja koulun yhteistyössä. Tutkimuksen aineisto kerättiin ...