L’apprentissage de la langue française hors de la classe : qu’est-ce qui motive les étudiants à utiliser le français à la maison ?
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää ovatko ranskaa opiskelevat opiskelijat motivoituneita käyttämään opiskelemaansa kieltä vapaa-ajallaan. Kielen oppimisessa oma-aloitteinen kielen harjoittelu on keskeisessä roolissa. Kielenoppiminen on pitkä prosessi, joka vaatii oppijalta aikaa myös varsinaisten koulutöiden lisäksi ja paljon motivaatiota. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti niihin asioihin, jotka motivoivat opiskelijoita käyttämään kieltä kotona arjessa. Tästä voisi olla hyötyä kielten opiskelijoille ja opettajille, jotka haluavat kiinnittää enemmän huomiota kielen oppimiseen vapaa-ajalla.
Tutkimukseen valittiin Jyväskylän yliopistossa ranskaa pääaineena opiskelevia opiskelijoita. Vastaajiksi valittiin ranskan pääaineopiskelijat, koska heidän voidaan olettaa pystyvänsä hyödyntää ranskan kieltä vapaa-ajalla heidän kielitaitonsa perusteella. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, jossa on kahdeksan monivalintakysymystä. Kyselylomake koostuu kolmesta osasta. Ensimmäinen osa selvittää opiskelijoiden suhdetta ranskan kieltä kohtaan ja opiskelumotivaatiosta. Toisessa osassa selvitetään ovatko opiskelijat kosketuksessa ranskan kielen kanssa vapaa-ajallaan ja mitkä asiat heitä motivoi käyttämään kieltä. Kolmas osio tutkii ranskan kielen käyttöön liittyviä oppimiskokemuksia.
Tutkimuksella saatiin selville, että kaikki vastaajat käyttävät ranskaa vapaa-ajallaan. Kyselylomakkeiden vastausten mukaan opiskelijoita kannustaa käyttämään kieltä on heidän henkilökohtainen kiinnostuksensa ranskan kieltä ja ranskalaista kulttuuria kohtaan, mahdollisuus yhdistää kielenoppiminen toisen harrastuksen kanssa sekä positiiviset oppimiskokemukset. Tutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että on tärkeää kannustaa kieltenopiskelijoita löytämään itselleen sopiva tapa harjoitella kieltä vapaa-ajalla, jotta kielenoppiminen olisi mukavaa ja kannustavaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5369]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Käytän TikTokia korjatakseni kielioppivirheitäni" : les réseaux sociaux comme outil dans l'apprentissage du français
Joenväärä, Helmi (2022)Tämän kandidaatin tutkielman aiheena on lukiolaisten sosiaalisen median käyttö ranskan kielen opiskelussa. Sosiaalinen media on kasvattanut suosiotaan viimeisen vuosikymmenen aikana etenkin nuorten parissa, ja uusia alustoja ... -
Les chansons comme outil motivant dans l'apprentissage de la langue française en dehors de l'école
Orenius, Disa (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia, miten laulut toimivat motivoivana työkaluna ranskan kielen oppimisessa koulun ulkopuolella. Musiikki on digitalisaation vuoksi yhä helpommin saatavilla ja siksi haluamme tarkastella ... -
L’apprentissage de vocabulaire du français chez de jeunes enfants finnophones de 7 à 10 ans
Kalaja, Sohvi (2018)Vieraiden kielten opiskelun aloittamisen siirryttyä toiselle luokalle vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman uudistuksessa aiheutti tarpeen tutkia nuorten lasten vieraiden kielen oppimista. Työn tavoitteena oli ... -
Learning English through video games : Finnish learners' experiences
Väisänen, Ari-Pekka (2018)Videopelit ovat alati kasvava populaarikulttuurin ja viihteen muoto. Videopelit ovat saavuttaneet myös akateemisen tutkimustyön mielenkiinnon mm. tietokoneavusteisen kielenoppimisen (computer-assisted language learning, CALL) ... -
Les styles d'apprentissage dans les manuels scolaires de français en Finlande
Ripatti, Heidi (2013)Tutkielma keskittyy oppimistyylien merkitykseen suomalaisille suunnatuissa ranskan alakoulun oppikirjoissa. Kiinnostukseni oppimistyylejä kohtaan heräsi opettajakoulutuksen aikana, jolloin painotettiin paljon oppilaiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.