dc.contributor.author | Koivisto, Kerttu | |
dc.date.accessioned | 2020-02-19T07:19:12Z | |
dc.date.available | 2020-02-19T07:19:12Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67869 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena on selvittää ovatko ranskaa opiskelevat opiskelijat motivoituneita käyttämään opiskelemaansa kieltä vapaa-ajallaan. Kielen oppimisessa oma-aloitteinen kielen harjoittelu on keskeisessä roolissa. Kielenoppiminen on pitkä prosessi, joka vaatii oppijalta aikaa myös varsinaisten koulutöiden lisäksi ja paljon motivaatiota. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti niihin asioihin, jotka motivoivat opiskelijoita käyttämään kieltä kotona arjessa. Tästä voisi olla hyötyä kielten opiskelijoille ja opettajille, jotka haluavat kiinnittää enemmän huomiota kielen oppimiseen vapaa-ajalla.
Tutkimukseen valittiin Jyväskylän yliopistossa ranskaa pääaineena opiskelevia opiskelijoita. Vastaajiksi valittiin ranskan pääaineopiskelijat, koska heidän voidaan olettaa pystyvänsä hyödyntää ranskan kieltä vapaa-ajalla heidän kielitaitonsa perusteella. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, jossa on kahdeksan monivalintakysymystä. Kyselylomake koostuu kolmesta osasta. Ensimmäinen osa selvittää opiskelijoiden suhdetta ranskan kieltä kohtaan ja opiskelumotivaatiosta. Toisessa osassa selvitetään ovatko opiskelijat kosketuksessa ranskan kielen kanssa vapaa-ajallaan ja mitkä asiat heitä motivoi käyttämään kieltä. Kolmas osio tutkii ranskan kielen käyttöön liittyviä oppimiskokemuksia.
Tutkimuksella saatiin selville, että kaikki vastaajat käyttävät ranskaa vapaa-ajallaan. Kyselylomakkeiden vastausten mukaan opiskelijoita kannustaa käyttämään kieltä on heidän henkilökohtainen kiinnostuksensa ranskan kieltä ja ranskalaista kulttuuria kohtaan, mahdollisuus yhdistää kielenoppiminen toisen harrastuksen kanssa sekä positiiviset oppimiskokemukset. Tutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että on tärkeää kannustaa kieltenopiskelijoita löytämään itselleen sopiva tapa harjoitella kieltä vapaa-ajalla, jotta kielenoppiminen olisi mukavaa ja kannustavaa. | fi |
dc.format.extent | 25 | |
dc.language.iso | fr | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | apprentissage informel | |
dc.subject.other | motivation intrinsèque | |
dc.subject.other | expérience d’apprentissage | |
dc.subject.other | sisäinen motivaatio | |
dc.title | L’apprentissage de la langue française hors de la classe : qu’est-ce qui motive les étudiants à utiliser le français à la maison ? | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202002192105 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Romaaninen filologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Romance Philology | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 307 | |
dc.subject.yso | ranskan kieli | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | oppimiskokemukset | |
dc.subject.yso | informaali oppiminen | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |