Show simple item record

dc.contributor.advisorRutanen, Niina
dc.contributor.authorNousiainen, Mirva
dc.date.accessioned2020-02-10T09:46:14Z
dc.date.available2020-02-10T09:46:14Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67779
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa lapsen varhaiskasvatuspolun aikaisista siirtymistä ryhmästä toiseen. Tarkastelun kohteena olivat siirtymiä päiväkotiryhmästä toiseen aiheuttavat ja ryhmien muodostamiseen vaikuttavat tekijät. Tutkimuksessa tarkasteltiin siirtymäprosessien eri vaiheita osallisuuden näyttäytymisen näkökulmasta. Kiinnostuksen kohteena olivat myös johtajien kuvaamat siirtymiä tukevat tekijät sekä toimivat käytänteet, joiden avulla on mahdollista tukea lapsen varhaiskasvatuspolun jatkuvuutta. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla 13 päiväkodin johtajaa, jotka työskentelevät samassa kaupungissa. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineiston analysointi toteutettiin laadullista temaattista sisällönanalyysiä hyödyntäen. Siirtymiä päiväkotiryhmästä toiseen tapahtuu uuden toimintakauden alussa sekä toimintakauden aikana. Johtajat perustelivat siirtymiä lapseen sekä ryhmärakenteeseen liittyvillä tekijöillä. Johtajien kuvauksen mukaan lapsi on välillisesti osallisena etenkin siirtymiin liittyvässä päätöksenteossa. Huoltajia kuullaan, kahta prosessia vertailtaessa, enemmän toimintakauden aikana tapahtuvissa siirtymäprosesseissa. Päiväkodin johtajien mukaan lapsiperusteisuus, ennakointi sekä hyvä valmistelu yhteistyössä huoltajien ja lapsen kanssa mahdollistavat sujuvan siirtymän. Jatkuvuuden ja pysyvyyden takaamiseksi tulee kyseenalaistaa perinteisiä päiväkotien ryhmärakenteita. Tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää siirtymäprosesseja suunniteltaessa ja arvioitaessa sekä pohdittaessa päiväkotien ryhmärakenteita. Laajemman käsityksen muodostamiseksi siirtymistä, tulisi jatkossa tutkia, miten lapset, huoltajat ja henkilöstö kokevat oman osallisuutensa siirtymäprosesseissa sekä niihin liittyvässä päätöksenteossa.fi
dc.format.extent82
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othersiirtymäprosessit
dc.titleLapsen varhaiskasvatuspolun aikaiset siirtymät ryhmästä toiseen päiväkodin johtajien kuvaamina
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202002102026
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoosallisuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record