University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lapsen varhaiskasvatuspolun aikaiset siirtymät ryhmästä toiseen päiväkodin johtajien kuvaamina

Thumbnail
View/Open
561.0Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Nousiainen, Mirva
Date
2020
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa lapsen varhaiskasvatuspolun aikaisista siirtymistä ryhmästä toiseen. Tarkastelun kohteena olivat siirtymiä päiväkotiryhmästä toiseen aiheuttavat ja ryhmien muodostamiseen vaikuttavat tekijät. Tutkimuksessa tarkasteltiin siirtymäprosessien eri vaiheita osallisuuden näyttäytymisen näkökulmasta. Kiinnostuksen kohteena olivat myös johtajien kuvaamat siirtymiä tukevat tekijät sekä toimivat käytänteet, joiden avulla on mahdollista tukea lapsen varhaiskasvatuspolun jatkuvuutta. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla 13 päiväkodin johtajaa, jotka työskentelevät samassa kaupungissa. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineiston analysointi toteutettiin laadullista temaattista sisällönanalyysiä hyödyntäen. Siirtymiä päiväkotiryhmästä toiseen tapahtuu uuden toimintakauden alussa sekä toimintakauden aikana. Johtajat perustelivat siirtymiä lapseen sekä ryhmärakenteeseen liittyvillä tekijöillä. Johtajien kuvauksen mukaan lapsi on välillisesti osallisena etenkin siirtymiin liittyvässä päätöksenteossa. Huoltajia kuullaan, kahta prosessia vertailtaessa, enemmän toimintakauden aikana tapahtuvissa siirtymäprosesseissa. Päiväkodin johtajien mukaan lapsiperusteisuus, ennakointi sekä hyvä valmistelu yhteistyössä huoltajien ja lapsen kanssa mahdollistavat sujuvan siirtymän. Jatkuvuuden ja pysyvyyden takaamiseksi tulee kyseenalaistaa perinteisiä päiväkotien ryhmärakenteita. Tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää siirtymäprosesseja suunniteltaessa ja arvioitaessa sekä pohdittaessa päiväkotien ryhmärakenteita. Laajemman käsityksen muodostamiseksi siirtymistä, tulisi jatkossa tutkia, miten lapset, huoltajat ja henkilöstö kokevat oman osallisuutensa siirtymäprosesseissa sekä niihin liittyvässä päätöksenteossa. ...
Keywords
siirtymäprosessit varhaiskasvatus osallisuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202002102026

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23393]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Mä aattelin koko aika, että ne kertoo sitten kun se tulee se siirtymä” : vanhempien kokemuksia kasvatusyhteistyöstä lapsen siirtyessä ryhmästä toiseen päiväkodin sisällä 

    Leskinen, Sari (2022)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä kasvatusyhteistyöstä lapsen päiväkodin sisällä ryhmästä toiseen tapahtuvien siirtymäprosessien aikana. Kasvatusyhteistyötä tarkasteltiin vanhempien näkökulmasta. Aineistona ...
  • Lapsen etu vai perheen oikeus : subjektiivisen päivähoito-oikeuden diskurssit päiväkodin johtajien, vanhempien ja lasten puheessa 

    Hiltunen, Sanna (2016)
    Subjektiivinen päivähoito-oikeus on aiheuttanut runsaasti kritiikkiä koko olemassaolonsa ajan. Järjestelmä on koettu yhteiskunnalliseksi ongelmaksi, vaikka todellisuudessa vain murto-osa alle kouluikäisistä lapsista on ...
  • Ryhmässä toimivien sekä ryhmästä irrotettujen päiväkodin johtajien näkemyksiä pedagogisesta johtamisesta 

    Suhonen, Reetta (2020)
    Tässä tutkielmassa perehdytään päiväkodin johtajien näkemyksiin pedagogisesta johtajuudesta. Tutkimuksessa selvitetään päiväkotien johtajien näkemyksiä ja tutkitaan ryhmässä toimivien ja ryhmästä irrotettujen johtajien ...
  • Inklusiivinen varhaiskasvatus ja sen johtamisen edellytykset päiväkodin johtajien kuvaamina 

    Lappi, Laura (2018)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten päiväkodin johtajat kuvaavat inklusiivista varhaiskasvatusta ja sen toteutumisen edellytyksiä päiväkodin johtamisen näkökulmasta. Päiväkodin johtajilla on kokonaisvastuu ...
  • Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus : päiväkodin vapaan leikin tarkastelu 

    Hautaniemi, Katja; Virtanen, Minnamari (2014)
    Lapsen osallisuutta on tutkittu paljon viime vuosina. Huomion ulkopuolelle ovat kuitenkin jääneet erityistä tukea tarvitsevat lapset ja heidän sosiaalinen osallisuutensa. Tästä syystä aihetta on tärkeää tutkia ja tarkentaa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre