Monilukutaito sosiokulttuurisena lukutaitona
Tarnanen, M. (2019). Monilukutaito sosiokulttuurisena lukutaitona. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 29(4), 21-29.
Authors
Date
2019Copyright
© Kirjoittajat & Niilo Mäki instituutti, 2019
Yleisesti ottaen lukutaitoa pidetään ihmisen perusoikeutena, se on keskeinen taito niin oppimisen, työelämän kuin kansalaisena elämisenkin näkökulmasta (ks. esim. Unesco 2008). Tämä lienee yhteisesti jaettu käsitys lukutaidon merkityksestä yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta. Sen sijaan se, miten määrittelemme lukutaidon ja millaisena toimintana sen ymmärrämme, voi vaihdella tieteenalan tai lähestymistavan mukaan. Tarkastelen tässä artikkelissa monilukutaitoa teoreettisena käsitteenä ja pedagogisena lähestymistapana. Taustoitan ensin sosiokulttuurista lähestymistapaa lukutaitoon ja hahmottelen, miten monilukutaito kiinnittyy siihen. Tarkastelen sitten monilukutaidon pedagogiikkaa ja lopuksi pohdin lyhyesti, miten monilukutaidon ja sen pedagogiikan tutkimus voisi rikastaa lukutaidon tutkimusta.
Publisher
Niilo Mäki InstituuttiISSN Search the Publication Forum
2342-9046Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/33925768
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lukemisen linjaukset : lukutaito ja sen opetus perusopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmissa
Kauppinen, Merja (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Monilukutaitoa yli oppiainerajojen
Tarnanen, Mirja (FinRA ry, 2019) -
Näkökulmia uusien kirjoitustaitojen pedagogiikkaan : kirjallisuuskatsaus uuteen kirjoittamiseen osana monilukutaidon tutkimusta ja opetusta
Lappi, Maria (2017)Tutkielmassa kartoitetaan kuvailevan kirjallisuuskatsauksen kautta tutkimuskirjallisuuden näkökulmia kirjoittamisen pedagogiikkaan, erityisesti liittyen monilukutaitoon ja uuteen kirjoittamiseen. Tavoitteena on myös ... -
Ainedidaktiikan kielitietoinen ulottuvuus : yhdeksäsluokkalaisten käsityksiä monilukutaidosta osana maantiedon tekstikäytänteitä
Räty, Tilmaria (2020)Tässä tutkimuksessa tarkastelen yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden käsityksiä monilukutaidosta maantiedon tekstikäytänteissä. Tutkimus kuuluu ainedidaktiselle tutkimuskentälle, koska se tarkastelee monilukutaitoa maantieteellisessä ... -
The pedagogy of multiliteracies as a code breaker : A suggestion for a transversal approach to computing education in basic education
Mertala, Pekka (Wiley, 2021)While computing has been (re)introduced into the basic education curricula in various countries, its actual implementation appears to be inconsistent. There are schools in which computing education is commonplace, while ...