Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorAro, Mikko
dc.contributor.authorKotavuopio, Laura
dc.date.accessioned2020-01-27T12:47:18Z
dc.date.available2020-01-27T12:47:18Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67547
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa selvitettiin mitä lukemaanopettamismenetelmiä ja oppimateriaaleja Suomessa ja Norjassa toimivat pohjoissaamen kielen opettajat käyttävät alkuopetuksessa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien näkemyksiä saamen kielen lukemaan oppijoista ja lukemaan opettamisen haasteista. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella ja puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusaineisto koostui seitsemästä kyselylomakevastauksesta ja kolmesta opettajan haastattelusta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tulokset osoittivat, että opettajat hyödynsivät lukemaan opettamisessa pääsääntöisesti sekamenetelmiä, joiden pääpaino oli KÄTS:issä, eli kirjain, äänne, tavu, sana -menetelmässä. Opettajien mielestä synteettiset menetelmät sopivat saamen kielen opetukseen, mutta he kaipasivat enemmän tietoa siitä, mitkä menetelmät soveltuvat saamen kielen lukemaan opettamiseen. Opettajat käyttivät lukemaan opettamisessa pääsääntöisesti oppikirjaa ja etenivät opetuksessa oppikirjan järjestyksen mukaisesti. Toisaalta opettajat sovelsivat opetuksessaan useita eri oppimateriaaleja, sekä tuottivat materiaalia itse. Oppimateriaaleissa oli opettajien näkemysten mukaan pääsääntöisesti kehitettävää, eivätkä oppimateriaalit juurikaan vastanneet heterogeenisten oppilaiden eriyttämistarpeisiin. Opettajat kuvailivat saamen kielen oppilaita kielitaustoiltaan hyvin heterogeenisiksi, joille pohjoissaamen kirjakielen piirteet tuottavat paljon haasteita lukemaan oppimiseen. Siitä huolimatta, suurin osa oppilaista oppii lukemaan 1. kouluvuoden aikana.fi
dc.format.extent129
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherlukemaan opettaminen
dc.subject.otheresi- ja alkuopettaja
dc.titleEsi- ja alkuopettajien näkemyksiä lukemaan opettamisesta pohjoissaamen kielellä
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202001271803
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysosaamen kieli
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysosaamelaiset
dc.subject.ysoäidinkieli
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysopohjoissaame
dc.subject.ysokirjoitusjärjestelmät
dc.subject.ysokielelliset vähemmistöt
dc.subject.ysoopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright