dc.contributor.advisor | Aro, Mikko | |
dc.contributor.author | Kotavuopio, Laura | |
dc.date.accessioned | 2020-01-27T12:47:18Z | |
dc.date.available | 2020-01-27T12:47:18Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67547 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa selvitettiin mitä lukemaanopettamismenetelmiä ja oppimateriaaleja Suomessa ja Norjassa toimivat pohjoissaamen kielen opettajat käyttävät alkuopetuksessa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien näkemyksiä saamen kielen lukemaan oppijoista ja lukemaan opettamisen haasteista. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella ja puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusaineisto koostui seitsemästä kyselylomakevastauksesta ja kolmesta opettajan haastattelusta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että opettajat hyödynsivät lukemaan opettamisessa pääsääntöisesti sekamenetelmiä, joiden pääpaino oli KÄTS:issä, eli kirjain, äänne, tavu, sana -menetelmässä. Opettajien mielestä synteettiset menetelmät sopivat saamen kielen opetukseen, mutta he kaipasivat enemmän tietoa siitä, mitkä menetelmät soveltuvat saamen kielen lukemaan opettamiseen.
Opettajat käyttivät lukemaan opettamisessa pääsääntöisesti oppikirjaa ja etenivät opetuksessa oppikirjan järjestyksen mukaisesti. Toisaalta opettajat sovelsivat opetuksessaan useita eri oppimateriaaleja, sekä tuottivat materiaalia itse. Oppimateriaaleissa oli opettajien näkemysten mukaan pääsääntöisesti kehitettävää, eivätkä oppimateriaalit juurikaan vastanneet heterogeenisten oppilaiden eriyttämistarpeisiin. Opettajat kuvailivat saamen kielen oppilaita kielitaustoiltaan hyvin heterogeenisiksi, joille pohjoissaamen kirjakielen piirteet tuottavat paljon haasteita lukemaan oppimiseen. Siitä huolimatta, suurin osa oppilaista oppii lukemaan 1. kouluvuoden aikana. | fi |
dc.format.extent | 129 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | lukemaan opettaminen | |
dc.subject.other | esi- ja alkuopettaja | |
dc.title | Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä lukemaan opettamisesta pohjoissaamen kielellä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202001271803 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | alkuopetus | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | saamen kieli | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | saamelaiset | |
dc.subject.yso | äidinkieli | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | pohjoissaame | |
dc.subject.yso | kirjoitusjärjestelmät | |
dc.subject.yso | kielelliset vähemmistöt | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |