Hankala kulttuuri-identiteetti : monikulttuurisen toiseuden diskurssit nuorten aikuisten kirjoituksissa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä työssä tutkin sitä, miten monikulttuuriset aikuiset puhuvat identiteetistään ja kokemuksistaan sekä kulttuuriseen kuuluvuuteen liittyvistä ristiriidoista. Pyrkimyksenäni on selvittää, millaisena toiseuden kokemus näyttäytyy monikulttuuristen suomalaisten arjessa, ja viitekehyksenäni on toiseuden tutkimus. Tutkielmassani yhdistelen monikulttuurisuuden, toiseuden ja kokemuksellisen identiteetin teorioita ja sovellan näiden teorioiden keskeisiä käsitteitä. Tutkielman aineistona ovat vapaamuotoiset kirjoitukset, joissa monikulttuuriset aikuiset kertovat arkisista kokemuksistaan ja pohdinnoistaan. Arkiset kokemukset yhdistyvät laajempaan monikulttuurisuuden yhteiskunnalliseen keskusteluun ja erityisesti suomalaisen yhteiskunnan kontekstiin.
Aiemmat diskurssintutkimukset monikulttuurisesta toiseudesta ovat pääosin keskittyneet niihin puhetapoihin, joita valtaväestö tai instituutiot ovat pitäneet yllä esimerkiksi mediassa ja keskustelupalstoilla. Tämän tutkielman tulokset antavat puolestaan tietoa siitä, millaisia käsitteellistämisen tapoja toiseutettu monikulttuurinen vähemmistö käyttää. Olen jaotellut tekemäni analyysin perusteella kolme sellaista diskurssia, joiden piirteitä esiintyy laajasti käsittelemässäni aineistossa. Erittelemäni diskurssit ovat aktiivisen toiseuttamisen, kaksisuuntaisen toiseuden ja muuttuvan monikulttuurisuuden diskurssit. Näillä kolmella diskurssilla kuvataan monikulttuurisen toiseuden diskurssin eri puolia, ja diskurssit havainnollistavat sitä, miten käsityksiä toiseudesta rakennetaan suomalaisten monikulttuuristen aikuisten toimesta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“Voinko mä ylipäätään löytää paikkaani täällä, onks se edes mahdollista?” : laadullinen tutkimus toiseuden ja tunnustamattomuuden vaikutuksista marokkolais-suomalaisten miesten elämässä
Roppola-Oussihl, Siru (2019)Tutkielman tehtävänä on esitellä marokkolais-suomalaisten miesten elämää kahden kulttuurin välissä, heidän kokemuksiaan toiseudesta ja tunnustamattomuudesta sekä näiden vaikutuksia heidän elämässään. Tutkielma tarkastelee ... -
The necessity to create Europeanness : a critical review of European Schools’ education project
Zuccarello, Silvia (2021)This research is a qualitative study of the European Schools’ (ES) educational system. It was conducted from a social constructionist viewpoint, according to which language is seen as social action. ES are schools which ... -
Kahden kulttuurin kasvatit : nuorten aikuisten kokemuksia monikulttuurisessa perheessä kasvamisesta ja omasta kulttuuri-identiteetistä
Vesamäki, Hanna (2016)Tutkielmassa tarkastellaan kahden kulttuurin perheessä kasvaneiden nuorten aikuisten kokemuksia kahden kulttuurin kasvattina varttumisesta ja sen merkityksistä itselle, omalle elämälle ja (kulttuuri-)identiteetille. Myös ... -
Constructing intercultural competence in Italian social service and healthcare organizations : pedagogical design, effectiveness research, and alternative visions for promoting ethnorelativism
Castiglioni, Ida (University of Jyväskylä, 2013) -
Musiikinopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia monikulttuurisessa koulussa : sukellus kahden monikulttuurisen yläkoulun musiikinopetuksen arkeen
Silfverberg, Raija (2011)Tutkimus käsittelee musiikinopetusta monikulttuurisissa kouluissa pureutuen kahden monikulttuurisen koulun musiikinopetuksen arkeen. Tutkimuksessa tarkastellaan musiikinopetuksen roolia koulujen suvaitsevaisuus- ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.