Yläkouluikäisten diskursseja turvapaikanhakijoista ja moninaistuvasta kouluyhteisöstä
Abstract
Tässä artikkelissa tarkastellaan, millaisia diskursseja perusopetuksen vuosiluokkien 7–9 oppilaat tuottavat turvapaikanhakijoista ja moninaistuvasta koulusta. Aineisto koostuu 25:n kahdeksasluokkalaisen oppilaan kirjoitelmista sekä teemahaastatteluista, jotka kerättiin myöhemmin kuudelta kirjoitelmaan osallistuneelta oppilaalta heidän ollessaan yhdeksännellä luokalla. Aineisto analysoitiin kriittisen diskurssianalyysin keinoin. Oppilaiden puhetavat heijastelevat kouluyhteisön sosiaalisia rakenteita, ja merkityksenannot sijoittuvat positiivista ja negatiivista suhtautumista ilmentävälle jatkumolle. Puhetavat ovat merkityksellisiä, koska ne heijastelevat laajemminkin kouluyhteisössä rakennettavaa sosiaalista yhteisöä sekä arvoja ja asenteita yhteiskunnassa. Tulokset osoittavat, että kaksisuuntaisen integraation, tasa-arvon ja tavoitteellisen monikulttuurisuuskasvatuksen edistäminen edellyttää koulun keskustelukulttuurin tietoista ja tavoitteellista kehittämistä.
Main Authors
Format
Articles
Research article
Published
2019
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Suomen kasvatustieteellinen seura
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202001201303Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Peer reviewed
ISSN
0022-927X
Language
Finnish
Published in
Kasvatus
Citation
- Manninen, E., & Tarnanen, M. (2019). Yläkouluikäisten diskursseja turvapaikanhakijoista ja moninaistuvasta kouluyhteisöstä. Kasvatus, 50(4), 284-296.
Copyright© Kirjoittaja, 2019