Varhaiskasvatuksen ammattilaisten tunnistamat haasteet huoltajan osallisuudelle ja sen vahvistamismahdollisuudet kasvatusyhteistyössä
Authors
Date
2019Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Tässä tutkimuksessa tarkastelun kohteena olivat varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemykset ja kokemukset huoltajien osallisuudesta päiväkodin ja kodin välisessä kasvatusyhteistyössä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää huoltajan osallisuuden haasteita ja vahvistamismahdollisuuksia päiväkodin henkilökunnan näkökulmasta. Tutkimus oli laadullinen tutkimus ja sen haastatteluaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa varhaiskasvatuksen ammattilaista, jotka työskentelivät tutkimushetkellä varhaiskasvatuksen opettaja tai lastenhoitaja -nimikkeellä yksityisessä päiväkodissa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tulosten perusteella merkittäviä haasteita huoltajan osallisuuden mahdollistamiselle aiheuttivat huoltajien kiireinen elämäntyyli, tietämättömyys osallisuuden merkityksestä ja mahdollisuuksista sekä tiedonkulku niin päiväkodin sisällä kuin päiväkodin ja huoltajien välilläkin. Jotta huoltajan mahdollisuutta osallisuuteen voidaan vahvistaa, varhaiskasvatuksen ammattilaisen tulee ylläpitää kasvatusyhteistyötä oma-aloitteisesti ja aktiivisesti. Tuloksista voi päätellä, että työyhteisön sisäisen tiedonsiirron haasteet heijastuvat huoltajalle siirrettyyn tiedon laatuun. Huoltajan osallisuuden kannalta olisikin hyödyllistä tulevaisuudessa pohtia, miten päiväkodin sisäistä tiedonkulkua voitaisiin parantaa. Tärkeää olisi lisätä huoltajien tietoisuutta osallisuuden merkityksestä ja osoittaa selkeästi, millä tavoin he voivat osallistua varhaiskasvatukseen. Huoltajan osallisuuden mahdollistamisessa merkittävässä asemassa ovat myös henkilökunnan yhteisesti sovitut työtavat. Varhaiskasvatuksen ammattilaisilla tulisikin olla yhtenäiset työkäytännöt, jotta kasvatusyhteistyötä vaarantavia väärinkäsityksiä ei pääsisi syntymään.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön haasteet konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta
Mikkonen, Anssi (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä sitä, missä määrin erilaiset tekijät vaikeuttavat huoltajien kanssa tehtävää kasvatusyhteistyötä konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien ... -
Varhaiskasvatuksen opettajan ja lapsen huoltajan yhteisten kasvatusnäkemysten merkitys kasvatusyhteistyössä
Lilleberg, Iida (2019)Tämä kandidaatintutkielma käsittelee yhteisten kasvatusnäkemysten merkitystä kasvatusyhteistyössä. Kasvatusyhteistyö on lasten huoltajien ja päiväkodin henkilöstön välillä tapahtuvaa vuorovaikutusta, jolla pyritään takaamaan ... -
Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen, haasteet ja vahvuudet varhaiskasvatuksen ammattilaisten kuvaamina
Peltomäki, Emmiina; Väätäjä, Veera (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää keinoja, joilla varhaiskasvatuksen ammattilaiset tukevat lasten sosioemotionaalisia taitoja varhaiskasvatuksessa, sekä tarkastella sitä, millaisia vahvuuksia ja haasteita ... -
"Lapseni kertoi, että tuntuu hyvältä olla juuri sellainen lapsi, kun on" : 5-7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä lasten itsetunnon vahvistamisesta
Tyynelä, Annika; Mäkinen, Minna (2021)Laadullinen tutkimuksemme kertoo 5–7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksistä lasten itsetunnon vahvistamisesta. Tarkastelimme huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsitysten eroja ... -
Varhaiskasvatuksen merkitys huoltajille ja koulutustaustan yhteys heidän näkemyksiinsä varhaiskasvatuksesta
Paavola, Hanna; Peura, Eija (2024)Tutkielmassa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen merkitystä huoltajille ja koulutustaustan yhteyttä heidän näkemyksiinsä varhaiskasvatuksesta. Tutkielmassamme tavoitteena oli selvittää, mitä huoltajat pitävät tärkeänä, kun ...