University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Varhaiskasvatuksen ammattilaisten tunnistamat haasteet huoltajan osallisuudelle ja sen vahvistamismahdollisuudet kasvatusyhteistyössä

Icon
836.6Kb

Authors
Kontio, Risto
Date
2019
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa tarkastelun kohteena olivat varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemykset ja kokemukset huoltajien osallisuudesta päiväkodin ja kodin välisessä kasvatusyhteistyössä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää huoltajan osallisuuden haasteita ja vahvistamismahdollisuuksia päiväkodin henkilökunnan näkökulmasta. Tutkimus oli laadullinen tutkimus ja sen haastatteluaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa varhaiskasvatuksen ammattilaista, jotka työskentelivät tutkimushetkellä varhaiskasvatuksen opettaja tai lastenhoitaja -nimikkeellä yksityisessä päiväkodissa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tulosten perusteella merkittäviä haasteita huoltajan osallisuuden mahdollistamiselle aiheuttivat huoltajien kiireinen elämäntyyli, tietämättömyys osallisuuden merkityksestä ja mahdollisuuksista sekä tiedonkulku niin päiväkodin sisällä kuin päiväkodin ja huoltajien välilläkin. Jotta huoltajan mahdollisuutta osallisuuteen voidaan vahvistaa, varhaiskasvatuksen ammattilaisen tulee ylläpitää kasvatusyhteistyötä oma-aloitteisesti ja aktiivisesti. Tuloksista voi päätellä, että työyhteisön sisäisen tiedonsiirron haasteet heijastuvat huoltajalle siirrettyyn tiedon laatuun. Huoltajan osallisuuden kannalta olisikin hyödyllistä tulevaisuudessa pohtia, miten päiväkodin sisäistä tiedonkulkua voitaisiin parantaa. Tärkeää olisi lisätä huoltajien tietoisuutta osallisuuden merkityksestä ja osoittaa selkeästi, millä tavoin he voivat osallistua varhaiskasvatukseen. Huoltajan osallisuuden mahdollistamisessa merkittävässä asemassa ovat myös henkilökunnan yhteisesti sovitut työtavat. Varhaiskasvatuksen ammattilaisilla tulisikin olla yhtenäiset työkäytännöt, jotta kasvatusyhteistyötä vaarantavia väärinkäsityksiä ei pääsisi syntymään. ...
Keywords
varhaiskasvatus huoltajat osallisuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202001131133

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23442]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön haasteet konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta 

    Mikkonen, Anssi (2020)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä sitä, missä määrin erilaiset tekijät vaikeuttavat huoltajien kanssa tehtävää kasvatusyhteistyötä konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien ...
  • Varhaiskasvatuksen opettajan ja lapsen huoltajan yhteisten kasvatusnäkemysten merkitys kasvatusyhteistyössä 

    Lilleberg, Iida (2019)
    Tämä kandidaatintutkielma käsittelee yhteisten kasvatusnäkemysten merkitystä kasvatusyhteistyössä. Kasvatusyhteistyö on lasten huoltajien ja päiväkodin henkilöstön välillä tapahtuvaa vuorovaikutusta, jolla pyritään takaamaan ...
  • "Lapseni kertoi, että tuntuu hyvältä olla juuri sellainen lapsi, kun on" : 5-7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä lasten itsetunnon vahvistamisesta 

    Tyynelä, Annika; Mäkinen, Minna (2021)
    Laadullinen tutkimuksemme kertoo 5–7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksistä lasten itsetunnon vahvistamisesta. Tarkastelimme huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsitysten eroja ...
  • ”Ei ne kasvattajien kädet ja sylit siitä lisäänny” : varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemyksiä ryhmäkoon vaikutuksista varhaiskasvatustyöhön 

    Mäkäräinen, Sini (2019)
    Laki lasten päivähoidosta muuttui Varhaiskasvatuslaiksi 1.8.2015. Lain uudistuksessa säädettiin lapsiryhmän enimmäiskoko vastaamaan korkeintaan kolmea hoito- ja kasvatustehtävässä olevaa henkilöä. Lisäksi 1.8.2016 muutettiin ...
  • Ammattilaisten ja vanhempien käsityksiä yhteistoimijuudesta varhaiskasvatuksen toimintaterapian yhteistoiminnassa 

    Heinijoki, Hennariikka (2020)
    Varhaiskasvatuksen toimintaterapian yhteistoiminta on verrattain uusi työskentelytapa, jossa toimintaterapiaa toteutetaan suoraan varhaiskasvatusympäristössä yhdessä varhaiskasvatuksen työntekijöiden, erityistyön ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre