Arts-integrated EFL teaching in Finland : from the teachers’ point of view
Tämän tutkielman aiheena on taideintegroitu englannin kielen opetus. Tarkemmin, tutkielma tarkastelee kuinka erilaiset taiteen tuottamisen muodot kuten piirtäminen, maalaaminen, muotoilu ja muut kädentaidot ovat osana englannin kielen opetusta Suomessa ja minkälaisia kokemuksia, ajatuksia ja mielipiteitä englantia opettavilla opettajilla on kuvaamataiteen integroinnista englannin kielen opetuksessa. Tutkimusten mukaan taideintegroitu opetus vahvistaa muun muassa oppijoiden aloitekykyä, motivaatiota, luovuutta ja ajattelukykyä ja on yhteydessä parempiin oppimistuloksiin, joita voi yhdistää luokkahuoneen ulkopuolisiin, oikean maailman ilmiöihin luontevasti. Opettajilla taideintegroitu opetus on myöskin yhteydessä motivaation kohenemiseen, luovuuteen ja työskentelyn iloon. Tämän tutkimuksen tulokset sen sijaan osoittivat, että taideaineiden integrointi osaksi englannin kielen opetusta oli tutkittaville vieras ilmiö, jonka lisäksi taideaineiden varsinainen integrointi heidän omissa luokkahuoneissaan tuntui tutkittaville monin tavoin haasteelliselta – esteitä olivat muun muassa ajan ja resurssien vähyys, muiden opettajien mielipiteet ja tavat opettaa, oppilaiden haasteelliset suhtautumiset taideintegroituun opettamiseen, perusopetuksen opetussuunnitelma, työskentely pienellä koululla ja tutkittavien oma suhde taideaineisiin. Erityisesti muiden opettajien kanssa tehtävä yhteistyö oli tutkittaville olennaista onnistuneessa taideintegroidussa englannin kielen opetuksessa. Pienen otoksen vuoksi tämä tutkielma toimii ensisijaisesti keskustelunavauksena taideaineiden ja luovuuden tärkeyden määrittelylle ja onnistuneen taideintegroidun kielenopetuksen toteutumiselle sekä yksittäisissä luokkahuoneissa että laajemmin oppiainerajat ylittävässä kielenopetuksessa Suomessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
"It's not enough to know the theory if you can't play the instrument" : English teacher students' views on teaching English in Finland
Oksanen, Salla (2017)Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on tarkastella englannin opettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin opettamisen tapoja ja tavoitteita. Kielen opettamista säädetään ja määritellään kansallisissa opetussuunnitelmissa, ... -
English pronunciation teaching in Finland
Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013) -
Teachers' perspectives on the changes and challenges in teaching English in Finland
Taalas, Tuulia (2008) -
Teacher perceptions of integrating EFL into primary-level Multidisciplinary Learning Modules
Christou, Andria (2020)Suomalaisen koulureformin myötä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS 2014) esitteli monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK), jotka määritettiin osaksi jokaisen peruskoulun jokavuotista opetusta. Monialaisten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.