Monilukutaito tietoyhteiskunnan avaintaitona
Leino, K. Monilukutaito tietoyhteiskunnan avaintaitona. Ruusupuiston kärkiuutiset, (5). https://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/5-2019/2
Julkaistu sarjassa
Ruusupuiston kärkiuutisetTekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
© Kirjoittaja & Jyväskylän yliopisto, 2019
Marraskuussa 2019 julkaistiin Kansainvälisen monilukutaidon ja ohjelmoinnillisen ajattelun tutkimuksen eli ICILS 2018 -tutkimuksen tulokset. Tutkimuksessa tarkasteltiin 8.-luokkalaisten nuorten osaamista sekä nuorten ja heidän opettajiensa näkemyksiä monilukutaidon ja ohjelmoinnillisen ajattelun oppimisesta sekä tietoteknologian käytöstä. Tässä kirjoituksessa tarkastelen monilukutaidon tehtävien sisältöjä ja nostan esiin osaamisalueita, joihin opetuksessa olisi hyvä kiinnittää huomiota aiempaa enemmän.
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoAsiasanat
Alkuperäislähde
https://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/5-2019/2Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/33818822
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Aikuiset S2-lukutaito-oppijat digitaalisten tekstien äärellä
Törmänen, Sanni (2021)Tutkielmassani tarkastelen aikuisten S2-lukutaito-oppijoiden digitaalisia tekstitaitoja, jotka ovat tämän päivän tietoyhteiskunnassa perinteisen luku- ja kirjoitustaidon ohella tärkeitä kansalaistaitoja. Aikuiset ... -
Kohti monimediaisia tekstitaitoja : mihin maahanmuuttajataustaiset aikuiset käyttävät tietokonetta ja miten he siihen suhtautuvat
Tarnanen, Mirja; Junttila, Jaakko; Westinen, Elina (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2009)In this article, we investigate adult migrants’ computer skills. The article is based on a questionnaire sent to e.g. migrant organizations and Finnish as L2 teachers around Finland. First, we review some recent studies ... -
Tietoyhteiskunnan haasteita yrittäjyys- ja teknologiakasvatukselle peruskoulussa
Parikka, Matti; Ojala, Arto (Teknologiakasvatuksen tutkimusyhdistys - TEKA ry, 2004)[Johdanto] Summary submission is electronic only. The submission process consists of entering the paper title, author(s) and affiliation(s), and an abstract no longer than 35 words. Authors are prompted to state their ... -
Tietoyhteiskunnan kynnyksellä : kouluttajien ja käyttäjien näkökulma paikalliseen tietoyhteiskuntaan
Kaipiainen, Juha (2004)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.