Luokanopettajien ohjaustyylien ilmeneminen alkuopetuksessa
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaista lapsilähtöinen, opettajajohtoinen ja lasten johtama ohjaus on alkuopetuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti sitä, miten eri ohjaustyylit ilmenevät opettajan toiminnassa. Lisäksi kiinnostus kohdistui siihen, millaisia yhtäläisyyksiä ja eroja samoja ohjaustyylejä käyttävien opettajien ohjauksessa on.
Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto koostui kuuden opettajan 3-4 oppitunnin videotallenteista (yhteensä 20 videoitua oppituntia). Videotallenteet litteroitiin ja analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla teemoittelemalla aineisto.
Tutkimuksen tulosten mukaan eri ohjaustyylit tulivat esiin oppilaan ja opettajan rooleissa, luokan ilmapiirissä, ryhmänhallinnan sensitiivisyydessä sekä opetuksessa esimerkiksi erilaisten työtapojen kautta. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opettajien ohjauksessa on eroja, vaikka opettaja painottaisikin samaa ohjaustyyliä. Opettajien ohjaustyylien tutkiminen on tärkeää opettajien perus- ja täydennyskoulutuksen kehittämiseksi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opetusryhmän rakenteeseen ja opettajaan liittyvien tekijöiden yhteydet opettajan ohjauskäytäntöihin
Jalkanen, Katri; Karvinen, Susanna (2010)Jalkanen, K. & Karvinen, S. 2010. Opetusryhmän rakenteeseen ja opettajaan liittyvien tekijöiden yhteydet opettajan ohjauskäytäntöihin. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. ... -
Opettajan ohjauskäytäntöjen yhteydet 3. luokan oppilaiden lukutaitoon ja tehtäväkohtaiseen motivaatioon
Malila, Laura; Ovaskainen, Terhi (2012)Malila, L. & Ovaskainen, T. 2012. Opettajan ohjauskäytäntöjen yhteydet 3. luokan oppilaiden lukutaitoon ja tehtäväkohtaiseen motivaatioon. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, ... -
Opettajan pystyvyysuskomusten yhteys ohjaustyyleihin 1. luokalla
Peura, Kaisu (2020)Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan minäpystyvyyden ja luokkahuonevuorovaikutuksen teorioiden viitekehyksessä 1. luokan opettajan pystyvyysuskomusten ja ohjaustyylien välistä yhteyttä. Samalla tarkasteltiin pystyvyysuskomusten ... -
Opettajan ohjaustyylin yhteys oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsityksen muutokseen 1. luokalla
Marjasalo, Hele (2022)Tässä tutkimuksessa tutkittiin opettajan ohjaustyylin ja oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsityksen muutoksen välistä yhteyttä 1. luokalla. Lisäksi selvitettiin, oliko opettajan käyttämän ohjaustyylin yhteys erilainen ... -
Opettajan ohjauskäytänteet alkuopetuksessa
Polvinen, Outi (2016)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan ohjauskäytänteitä alkuopetuksessa. Syksyllä 2016 astuu voimaan uusi opetussuunnitelma, joka korostaa lapsikeskeistä ohjauskäytäntöä. Tämän takia tutkimuksessa haluttiin tutkia, ...