dc.contributor.advisor | Lerkkanen, Marja-Kristiina | |
dc.contributor.advisor | Pakarinen, Eija | |
dc.contributor.author | Leppänen, Anne | |
dc.date.accessioned | 2019-12-16T12:49:29Z | |
dc.date.available | 2019-12-16T12:49:29Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66844 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaista lapsilähtöinen, opettajajohtoinen ja lasten johtama ohjaus on alkuopetuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti sitä, miten eri ohjaustyylit ilmenevät opettajan toiminnassa. Lisäksi kiinnostus kohdistui siihen, millaisia yhtäläisyyksiä ja eroja samoja ohjaustyylejä käyttävien opettajien ohjauksessa on.
Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto koostui kuuden opettajan 3-4 oppitunnin videotallenteista (yhteensä 20 videoitua oppituntia). Videotallenteet litteroitiin ja analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla teemoittelemalla aineisto.
Tutkimuksen tulosten mukaan eri ohjaustyylit tulivat esiin oppilaan ja opettajan rooleissa, luokan ilmapiirissä, ryhmänhallinnan sensitiivisyydessä sekä opetuksessa esimerkiksi erilaisten työtapojen kautta. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opettajien ohjauksessa on eroja, vaikka opettaja painottaisikin samaa ohjaustyyliä. Opettajien ohjaustyylien tutkiminen on tärkeää opettajien perus- ja täydennyskoulutuksen kehittämiseksi. | fi |
dc.format.extent | 80 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | opettajan ohjaustyyli | |
dc.subject.other | opettajajohtoisuus | |
dc.subject.other | lasten johtama ohjaus | |
dc.subject.other | ECCOM observointimenetelmä | |
dc.title | Luokanopettajien ohjaustyylien ilmeneminen alkuopetuksessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201912165336 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | alkuopetus | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | lapsilähtöisyys | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |