University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Formaalinen ja funktionaalinen traditio kieltenopetuksessa : kieltenopetuksen oppihistoriallinen tausta antiikista valistukseen

Thumbnail
View/Open
12.Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social Research
Authors
Laihiala-Kankainen, Sirkka
Date
1993

 
The development of language teaching from the Classical Period to the Age of Reason is described. The study is multidisciplinary in approach, and concerned with the history of ideas rather than subject-specific didactics. Language teaching is assumed to have developed as an alternation between two traditions - the formal and the functional. The main purpose of the study is to explain the factors influencing this alternation. The empirical data consist of printed sources dealing with the objectives, methods and basic theoretical principles of language teaching. The study attempts to describe how changes in objectives and basic theoretical premises are reflected in the content and methodology of language teaching and to what extent these changes explain the alternation between the traditions. Chronologically, the study is divided into four main sections: the Classical Period, the Middle Ages, the Renaissance and the Age of Reason. With certain clarifications and qualifications, the findings support the hypothesised alternation between the traditions. In the history of language teaching, the Classical period is generally regarded as an age dominated by the functional tradition. The present study, however, assumes that the origins of both approaches can be traced back to the classical cultural tradition. The theoretical premises of the formal tradition did not develop until the second half of the Middle Ages, but the transition to formalism had already begun in the late Classical Period. The Renaissance is traditionally considered the period when the functional tradition became dominant. Analysis shows that two reform movements can be distinguished within the period; the first was initiated by the Humanists and religious reformers and the second by 17th century educational reform movements. However, in the Age of Reason the formal tradition re-emerged in what is generally referred to as traditional language teaching. ...
ISBN
978-951-39-8022-1
Keywords
formalismi historia kasvatushistoria kasvatustiede kieli ja kielet kieltenopetus klassiset kielet opetus opetusmenetelmät oppihistoria oppiminen retoriikka
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8022-1

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3033]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Digitaaliset työkalut yliopiston kieltenopetuksessa 

    Pirinen, Riku (2021)
    Tässä tutkielmassa selvitetään, miten digitalisaatio näkyy tämän päivän yliopiston kieltenopetuksessa. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää opetuksen kehittämiseen, sillä ne antavat vastauksia siihen, miten tietotekniikan ...
  • Ensimmäisen luokan opettajien käsityksiä varhennetun englannin opetuksesta 

    Saarikettu, Sari; Venäläinen, Noora (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia käsityksiä ensimmäisen luokan opettajilla on varhennetun englannin opetuksesta. Tavoitteena on kuvata, millaisia toimintatapoja varhennetun kielen opetuksessa käytetään ...
  • A comparative study of teaching methods in first language and second language teaching 

    Ålander, Nina (2020)
    Äidinkielen ja vieraan kielen oppitunnit ovat tuntuneet keskenään hyvin erilaisilta, vaikka molemmat ovat kielen oppitunteja: täten herää kysymys, mikä tekee oppitunneista niin erituntuisia. Tämä on vertaileva tutkimus, ...
  • Opettajien käsityksiä toiminnallisuudesta varhennetun englannin kielen opetuksessa 

    Lyytinen, Hannamari; Tarvainen, Heidi (2022)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka opettajat käsittävät toiminnallisuuden varhennetun englannin kielen opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten opettajat toteuttavat toiminnallisuutta varhennetun ...
  • Varhemmin helposti : luokanopettajien käytännön ideoita kieltenopetuksen varhentamiseen 

    Kangasvieri, Tea; Moate, Josephine (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)
    Tässä artikkelissa käsitellään luokanopettajien luovia ratkaisuja englannin kielen varhentamisessa alakoulun ensimmäisellä ja toisella luokalla. Luokanopettajilta kerättiin raportteja kevään 2018 aikana heidän ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre