Formaalinen ja funktionaalinen traditio kieltenopetuksessa : kieltenopetuksen oppihistoriallinen tausta antiikista valistukseen
Julkaistu sarjassa
Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social ResearchTekijät
Päivämäärä
1993The development of language teaching from the Classical Period to the Age of Reason is described. The study is multidisciplinary in approach, and concerned with the history of ideas rather than subject-specific didactics. Language teaching is assumed to have developed as an alternation between two traditions - the formal and the functional. The main purpose of the study is to explain the factors influencing this alternation. The empirical data consist of printed sources dealing with the objectives, methods and basic theoretical principles of language teaching. The study attempts to describe how changes in objectives and basic theoretical premises are reflected in the content and methodology of language teaching and to what extent these changes explain the alternation between the traditions. Chronologically, the study is divided into four main sections: the Classical Period, the Middle Ages, the Renaissance and the Age of Reason. With certain clarifications and qualifications, the findings support the hypothesised alternation between the traditions. In the history of language teaching, the Classical period is generally regarded as an age dominated by the functional tradition. The present study, however, assumes that the origins of both approaches can be traced back to the classical cultural tradition. The theoretical premises of the formal tradition did not develop until the second half of the Middle Ages, but the transition to formalism had already begun in the late Classical Period. The Renaissance is traditionally considered the period when the functional tradition became dominant. Analysis shows that two reform movements can be distinguished within the period; the first was initiated by the Humanists and religious reformers and the second by 17th century educational reform movements. However, in the Age of Reason the formal tradition re-emerged in what is generally referred to as traditional language teaching.
...
ISBN
978-951-39-8022-1ISSN Hae Julkaisufoorumista
0075-4625Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Väitöskirjat [3578]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Digitaaliset työkalut yliopiston kieltenopetuksessa
Pirinen, Riku (2021)Tässä tutkielmassa selvitetään, miten digitalisaatio näkyy tämän päivän yliopiston kieltenopetuksessa. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää opetuksen kehittämiseen, sillä ne antavat vastauksia siihen, miten tietotekniikan ... -
Ensimmäisen luokan opettajien käsityksiä varhennetun englannin opetuksesta
Saarikettu, Sari; Venäläinen, Noora (2020)Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia käsityksiä ensimmäisen luokan opettajilla on varhennetun englannin opetuksesta. Tavoitteena on kuvata, millaisia toimintatapoja varhennetun kielen opetuksessa käytetään ... -
A comparative study of teaching methods in first language and second language teaching
Ålander, Nina (2020)Äidinkielen ja vieraan kielen oppitunnit ovat tuntuneet keskenään hyvin erilaisilta, vaikka molemmat ovat kielen oppitunteja: täten herää kysymys, mikä tekee oppitunneista niin erituntuisia. Tämä on vertaileva tutkimus, ... -
Opettajien käsityksiä toiminnallisuudesta varhennetun englannin kielen opetuksessa
Lyytinen, Hannamari; Tarvainen, Heidi (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka opettajat käsittävät toiminnallisuuden varhennetun englannin kielen opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten opettajat toteuttavat toiminnallisuutta varhennetun ... -
Varhemmin helposti : luokanopettajien käytännön ideoita kieltenopetuksen varhentamiseen
Kangasvieri, Tea; Moate, Josephine (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)Tässä artikkelissa käsitellään luokanopettajien luovia ratkaisuja englannin kielen varhentamisessa alakoulun ensimmäisellä ja toisella luokalla. Luokanopettajilta kerättiin raportteja kevään 2018 aikana heidän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.