Työn sosiaalisen tuen rooli työn intensifikaation ja työuupumuksen välisessä yhteydessä opinto-ohjaajilla
Date
2019Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia opinto-ohjaajien kokeman työn sosiaalisen tuen, työn intensifikaation ja työuupumuksen välisiä yhteyksiä toisiinsa. Tavoitteena oli myös tutkia sosiaalisen tuen mahdollista muuntavaa, eli niin sanottua suojaavaa vaikutusta työn intensifikaation ja työuupumuksen välisessä yhteydessä. Työn sosiaalisella tuella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa esimieheltä ja työtovereilta saatavaa sosiaalista tukea. Työn intensifikaatiolla tarkoitetaan työelämän jatkuvaa tehostumista ja kiivastahtisuutta, sekä työntekijöiden kokemusta siitä. Työn intensifikaatio koostuu viidestä osa-alueesta, joista tässä tutkimuksessa tutkittiin neljää.
Tutkimus on osa laajempaa Ohjaajat työssään 2017 -tutkimusta. Aineistona ovat peruskoulun ja toisen asteen opinto-ohjaajat (n = 777) ja aineisto on kerätty e-kyselynä. Työn intensifikaatiota mitattiin tutkimuksessa IDS (Intensification of Job Demands) -kyselyllä ja työuupumusta mitattiin 9-osaisella BBI (Bergen Burnout Inventory) -kyselyllä. Sosiaalisen tuen kysymykset liittyivät esimieheltä ja työtovereilta saatuun emotionaaliseen ja instrumentaaliseen tukeen. Työn sosiaalisen tuen, työn intensifikaation ja sen neljän osa-alueen, työuupumuksen sekä sosiaalisen tuen muuntavaa vaikutusta työn intensifikaation ja työuupumuksen välisessä yhteydessä tutkittiin lineaarisen hierarkkisen regressioanalyysin avulla.
Tulokset osoittivat, että työn intensifikaatio ja sen tässä tutkimuksessa tutkitut osa-alueet (lisääntynyt työn kiristyminen ja monien tehtävien yhtäaikainen tekeminen, lisääntynyt itsenäinen työn suunnittelu ja päätöksenteko, lisääntynyt itsenäinen urasuunnittelu ja oman uran hallinta sekä lisääntyneet taitovaatimukset) ovat yhteydessä korkeaan työuupumukseen. Tutkimuksessa ei tullut ilmi sosiaalisen tuen suojaavaa vaikutusta työn intensifikaation ja työuupumuksen välisessä työntekijän hyvinvoinnin kannalta kuormittavassa yhteydessä. Koska tutkimuksemme on poikittaistutkimus, emme voi luotettavasti tutkia ilmiöiden kausaalisia suhteita.
Tästä tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää niin opinto-ohjaajien kuin laajemminkin opetusalan henkilöstön työhyvinvointia kehitettäessä. Tunnistamalla opinto-ohjaajan työn kuormittavia ja suojaavia tekijöitä voidaan tehdä toimenpiteitä, jotka turvaavat hyvinvointia työssä ja edesauttavat laadukkaan ohjaustyön toteutumista.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Toimiiko merkityksellisyyden kokeminen ”hoitokeinona” työn kasvavien vaatimusten aiheuttamaan uupumukseen? : työn merkityksellisyyden muuntava vaikutus työn intensifikaation ennustusvoimasta työuupumukseen tieteilijöillä
Löppönen, Aino (2023)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, muuntaako työn merkityksellisyyden kokeminen työn intensifikaation yhteyttä työuupumukseen tieteentekijöillä ja professoreilla ja ennustaako työn intensifikaatio työuupumusta. Pitkittäis ... -
Työn intensifikaatio, työn imu ja työtyytyväisyys opinto-ohjaajien kokemana
Hiltunen, Pihla (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opinto-ohjaajien kokemaa työn intensifikaatiota, työn imua ja työtyytyväisyyttä. Tutkimuksessa tarkasteltiin eri oppilaitosten opinto-ohjaajien välisiä eroja näissä ... -
Läheisten näkemyksiä työuupumuksen kytkeytymisestä perheviestintään
Särmälä, Petteri (2020)Tämän tutkielman tavoite oli kuvata läheisten kokemuksia ja käsityksiä vuorovaikutuksesta työuupumusta kokeneen perheenjäsenen kanssa. Perhesuhteet ovat usein läheisiä, ja vuorovaikutussuhteen osapuolet vaikuttavat monin ... -
Muutoksista mahdollisuuksiin : ohjauksen uutta identiteettia etsimässä
Nissilä, Pia; Varis, Eija; Parkkinen, Juha; Puukari, Sakari; Lairio, Marjatta; Puukari, Sauli (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2001) -
Oppilaanohjaajien käsityksiä yläkoululaisten sosiaalisen jännittämisen helpottamisesta
Ahlholm, Eveliina (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaanohjaajien käsityksiä yläkoululaisten sosiaalisen jännittämisen helpottamisesta. Tutkimuksessa hyödynnettiin fenomenografista lähestymistapaa. Kyseessä on kvalitatiivinen ...