University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Työn intensifikaatio, työn imu ja työtyytyväisyys opinto-ohjaajien kokemana

Icon
542.5 Kb

Authors
Hiltunen, Pihla
Date
2019
Discipline
AikuiskasvatusAdult Education
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opinto-ohjaajien kokemaa työn intensifikaatiota, työn imua ja työtyytyväisyyttä. Tutkimuksessa tarkasteltiin eri oppilaitosten opinto-ohjaajien välisiä eroja näissä kokemuksissa, sillä erityisesti ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat ovat kokeneet muutoksia työssään reformin myötä. Yleinen työelämän tehostuminen eli intensifikaatio näkyy opinto- ohjaajan työssä ohjattavien määrän lisääntymisenä. Samaan aikaan nuorilla on lisääntynyt tarve saada ohjausta koulutusjärjestelmän muutoksista johtuen, mikä tekee tutkimusaiheesta ajankohtaisen. Tutkimuksessa hyödynnettiin Ohjaajat työssään 2017 -tutkimushankkeen aineistoa, joka kerättiin lokakuussa 2017 sähköpostikyselynä. Tämän tutkimuksen aineisto koostui 777 peruskoulun, lukion- ja ammatillisen koulutuksen opinto- ohjaajasta. Aineiston analyysi toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin käyttäen kovarianssianalyysia, korrelatiivista tarkastelua ja hierarkkista lineaarista regressioanalyysia. Opinto-ohjaajat kokivat samanaikaisesti sekä työn intensifikaatiota että korkeaa työn imua ja työtyytyväisyyttä. Näyttäisikin siltä, että kohtuullinen työn intensifikaation kokemus ei välttämättä ole uhka työhyvinvoinnille. Tutkimuksessa havaittiin, että koko aineistossa korkea ohjattavien määrä ja työn intensifikaation kokeminen olivat yhteydessä alhaiseen työtyytyväisyyteen, mutta vastaavia yhteyksiä työn imun kokemiseen ei havaittu. Lisäksi oppilaitoksittain tarkasteltuna ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat kokivat korkeampaa työn intensifikaatiota ja alhaisempaa työtyytyväisyyttä verrattuna muihin opinto-ohjaajiin. Jatkossa olisikin tärkeää kiinnittää huomiota erityisesti ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien työkuormaan ja työhyvinvointiin. ...
Keywords
työn intensifikaatio työtyytyväisyys työn imu opinto-ohjaajat opinto-ohjaus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202002242150

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opinto-ohjaajien työtyytyväisyys tutkimus Oulun läänissä toimivien opinto-ohjaajien työtyytyväisyydestä ja siihen liittyvistä tekijöistä. 

    Similä, Arto (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2008)
  • “Ohjaaja on kuin luotsi, joka tukee ja ohjaa läpi karikkojen” : eettiset perusperiaatteet opinto-ohjaajien näkökulmasta 

    Raappana, Essi; Sariola, Elina (2021)
    Pro gradu –tutkielmamme tarkoituksena on selvittää, millaisia eettisiä perusperiaatteita opinto-ohjaajilla on ohjaamassa heidän työskentelyään ja miten nämä perusperiaatteet näkyvät ohjaajien käytännön työssä. Tutkimus ...
  • Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa 

    Sarén, Raisa (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten toimijuuden tukemisesta ohjauksessa. Tutki-muksessa kartoitettiin tietoa siitä, mitkä ovat ohjaajien kokemusten mukaan ...
  • "Yhteiskunta muuttuu, meidänkin on muututtava siellä mukana." : ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien näkemyksiä työelämän muutoksesta ja sen vaikutuksista omaan ohjaustyöhön 

    Seppänen, Vilma; Varjonen, Vilma (2021)
    Tämän pro gradu- tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää, miten ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat näkevät työelämän muutoksen ja sen vaikutukset omaan ohjaustyöhön. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ...
  • "Tää eettisyys on jo niinku opon työn ytimessä" : opinto-ohjaajien käsityksiä ohjaustyön eettisistä ristiriidoista 

    Jaakonaho, Kaisa; Manninen, Merja (2019)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä erilaisista tavoista, joilla opinto-ohjaajat käsittävät ohjaustyön eettiset ristiriidat ja miten he ovat niitä ratkaisseet. Tuomalla esille käsityksiä haluamme nostaa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre