Työn intensifikaatio, työn imu ja työtyytyväisyys opinto-ohjaajien kokemana
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opinto-ohjaajien kokemaa työn intensifikaatiota, työn imua ja työtyytyväisyyttä. Tutkimuksessa tarkasteltiin eri oppilaitosten opinto-ohjaajien välisiä eroja näissä kokemuksissa, sillä erityisesti ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat ovat kokeneet muutoksia työssään reformin myötä. Yleinen työelämän tehostuminen eli intensifikaatio näkyy opinto- ohjaajan työssä ohjattavien määrän lisääntymisenä. Samaan aikaan nuorilla on lisääntynyt tarve saada ohjausta koulutusjärjestelmän muutoksista johtuen, mikä tekee tutkimusaiheesta ajankohtaisen.
Tutkimuksessa hyödynnettiin Ohjaajat työssään 2017 -tutkimushankkeen aineistoa, joka kerättiin lokakuussa 2017 sähköpostikyselynä. Tämän tutkimuksen aineisto koostui 777 peruskoulun, lukion- ja ammatillisen koulutuksen opinto- ohjaajasta. Aineiston analyysi toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin käyttäen kovarianssianalyysia, korrelatiivista tarkastelua ja hierarkkista lineaarista regressioanalyysia.
Opinto-ohjaajat kokivat samanaikaisesti sekä työn intensifikaatiota että korkeaa työn imua ja työtyytyväisyyttä. Näyttäisikin siltä, että kohtuullinen työn intensifikaation kokemus ei välttämättä ole uhka työhyvinvoinnille. Tutkimuksessa havaittiin, että koko aineistossa korkea ohjattavien määrä ja työn intensifikaation kokeminen olivat yhteydessä alhaiseen työtyytyväisyyteen, mutta vastaavia yhteyksiä työn imun kokemiseen ei havaittu. Lisäksi oppilaitoksittain tarkasteltuna ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat kokivat korkeampaa työn intensifikaatiota ja alhaisempaa työtyytyväisyyttä verrattuna muihin opinto-ohjaajiin. Jatkossa olisikin tärkeää kiinnittää huomiota erityisesti ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien työkuormaan ja työhyvinvointiin.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29772]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opinto-ohjaajien työtyytyväisyys tutkimus Oulun läänissä toimivien opinto-ohjaajien työtyytyväisyydestä ja siihen liittyvistä tekijöistä.
Similä, Arto (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2008) -
Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa
Sarén, Raisa (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten toimijuuden tukemisesta ohjauksessa. Tutki-muksessa kartoitettiin tietoa siitä, mitkä ovat ohjaajien kokemusten mukaan ... -
"Yhteiskunta muuttuu, meidänkin on muututtava siellä mukana." : ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien näkemyksiä työelämän muutoksesta ja sen vaikutuksista omaan ohjaustyöhön
Seppänen, Vilma; Varjonen, Vilma (2021)Tämän pro gradu- tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää, miten ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat näkevät työelämän muutoksen ja sen vaikutukset omaan ohjaustyöhön. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ... -
“Ohjaaja on kuin luotsi, joka tukee ja ohjaa läpi karikkojen” : eettiset perusperiaatteet opinto-ohjaajien näkökulmasta
Raappana, Essi; Sariola, Elina (2021)Pro gradu –tutkielmamme tarkoituksena on selvittää, millaisia eettisiä perusperiaatteita opinto-ohjaajilla on ohjaamassa heidän työskentelyään ja miten nämä perusperiaatteet näkyvät ohjaajien käytännön työssä. Tutkimus ... -
"Tää eettisyys on jo niinku opon työn ytimessä" : opinto-ohjaajien käsityksiä ohjaustyön eettisistä ristiriidoista
Jaakonaho, Kaisa; Manninen, Merja (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä erilaisista tavoista, joilla opinto-ohjaajat käsittävät ohjaustyön eettiset ristiriidat ja miten he ovat niitä ratkaisseet. Tuomalla esille käsityksiä haluamme nostaa ...