Opettaminen, tunteet ja toimijuus suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden omakuvissa
Date
2019Tässä tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden tunteiden vaikutusta heidän kokemaansa toimijuuteen. Lisäksi tutkimuksen kohteena oli selvittää miten suomalaisten ja ranskalaisten opiskelijoiden opetukseen liittämät tunteet ja toimijuus eroavat toisistaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto koostui visuaalisista narratiiveista. Tutkimuksen kohteena oli yhteensä 34 piirrosta suomalaisilta ja ranskalaisilta luokanopettajaopiskelijoilta. Aikaisemman, 2010-luvulla toteutetun hankkeen yhteydessä kerättyjen piirrosten tehtävänantona oli piirtää itsensä opettamassa. Osallistujilta pyydettiin myös lyhyt kirjallinen selostus kuvasta. Piirrosten analysointi toteutettiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksemme tulokset osoittivat, että positiiviset tunteet ovat yhteydessä vahvaan toimijuuden kokemukseen. Tulokset osoittivat myös, että negatiiviset tunteet ovat yhteydessä heikkoon toimijuuden kokemukseen. Luokanopettajaopiskelijoiden kokemaa toimijuutta eniten rajoittavat tekijät olivat opettamisen ulkopuoliset asiat, kuten ajanpuute ja uusien työvälineiden käyttö. Rakkaus lapsiin ja toiveikkuus tulevasta nähtiin omaa toimijuutta tukevana tekijänä. Ranskalaisilla opiskelijoilla oli havaittavissa enemmän negatiivisia tunteita ja heidän toimijuutensa ei näyttäytynyt yhtä vahvana kuin suomalaisilla.
Eroavaisuudet suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden välillä saattaa johtua maiden erilaisista koulutusohjelmista. Luokanopettajan työ on tunnerikasta ja se vaikuttaa opettajan toimijuuden kokemukseen. Opettajankoulutuksessa tulisikin ottaa paremmin huomioon opiskelijoiden tunnetaitojen tukeminen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä lukemaan opettamisesta
Brandt, Jonna; Heikkinen, Eeva (2015)Ensimmäisten kouluvuosien tärkeimpiä tavoitteita on peruslukutaidon ja kirjoitustaidon oppiminen. Ilman näiden taitojen hallintaa yhteiskunnassa toimiminen on haasteellista. Tutkimuksemme tarkoituksena on saada tietoa ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden koulutusvalinta ja opintoihin sitoutuminen
Hietala, Miina (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella luokanopettajaopiskelijoiden koulutusvalintamotiiveja, opintoihin sitoutumista sekä motiivien ja sitoutumisen yhteyttä. Aiempien tutkimuksien mukaan opiskelijan tavoitteet vaikuttavat ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammattiin liittyvästä uutisoinnista
Aakkula, Katriona (2024)Tässä tutkimuksessa tarkastelen, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla on opettajan ammattiin liittyvästä uutisoinnista ja miten opiskelijat käsittävät uutisoinnin vaikuttavaan omaan mielikuvaansa alasta. ... -
Erilaisuus voimavarana sekä haasteena luokanopettajaopiskelijoiden kotiryhmässä
Pajunen, Netta (2023)Tutkimus käsittelee erilaisuutta ryhmässä. Erilaisuutta tarkastellaan ryhmän sosiaalisista normeista poikkeamisena. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luokanopettajaopiskelijat suhtautuvat erilaisuuteen kotiryhmässään. ... -
Paikoillanne, valmiit, nyt! : opettajankoulutuksen haasteet tänään : valtakunnallinen opettajankoulutuksen konferenssi Kokkolassa 2006
Valtakunnallinen opettajankoulutuksen konferenssi; Aarnos, Eila; Meriläinen, Merja (Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2007)