Erilaisuus voimavarana sekä haasteena luokanopettajaopiskelijoiden kotiryhmässä
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimus käsittelee erilaisuutta ryhmässä. Erilaisuutta tarkastellaan ryhmän sosiaalisista normeista poikkeamisena. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää,
miten luokanopettajaopiskelijat suhtautuvat erilaisuuteen kotiryhmässään. Tutkimuksen avulla kerättiin tietoa siitä, miten erilaisuus toimii voimavarana luokanopettajaopiskelijoiden kotiryhmän toiminnassa sekä mitä haasteita erilaisuus aiheuttaa luokanopettajaopiskelijoiden kotiryhmän toiminnalle.
Tutkimukseen osallistui viisi Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden luokanopettajaopiskelijaa, jotka opiskelivat integraatiokoulutuksessa keväällä
2022. Aineisto kerättiin haastatteluiden avulla, ja haastattelut nauhoitettiin sekä litteroitiin. Aineisto analysoitiin laadullisesti ja aineistolähtöisesti.
Tutkimuksessa selvisi, että erilaisuuteen suhtauduttiin ristiriitaisesti. Erilaisuutta pidettiin voimavarana ryhmässä, mutta toisaalta erilaisuus koettiin myös haasteeksi ryhmän toiminnalle. Esimerkiksi erilaisia ajatuksia sekä puheliaisuutta pidettiin sekä voimavarana että ryhmän toimintaa haastavana tekijänä. Oman erilaisuuden esiin tuomista ryhmässä välteltiin.
Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että tutkittava ryhmä oli vielä
kehityksensä alkuvaiheessa. Tämän perusteella voitiin päätellä, että ryhmän kehittyminen sellaiseen vaiheeseen, jossa erilaisuutta tuodaan ilmi ja erilaisuuden mahdollisuuksia päästään hyödyntämään, vaatii aikaa. Erilaisuuteen suhtautumisen ristiriitaisuuden perusteella heräsi pohdintaa siitä, välttelevätkö luokanopettajaopiskelijat erilaisuudesta negatiiviseen sävyyn puhumista, vaikka he kokisivat erilaisuuden vaikeuttavan ryhmän toimintaa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [27645]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettaminen, tunteet ja toimijuus suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden omakuvissa
Mäkinen, Sini; Eskonsipo, Roosa (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden tunteiden vaikutusta heidän kokemaansa toimijuuteen. Lisäksi tutkimuksen kohteena oli selvittää miten suomalaisten ja ranskalaisten ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden koulutusvalinta ja opintoihin sitoutuminen
Hietala, Miina (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella luokanopettajaopiskelijoiden koulutusvalintamotiiveja, opintoihin sitoutumista sekä motiivien ja sitoutumisen yhteyttä. Aiempien tutkimuksien mukaan opiskelijan tavoitteet vaikuttavat ... -
“Pystynkö tähän kaikkeen?” : luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajaidentiteetistään ja työelämäosaamisestaan
Halmesaari, Mari; Alanko, Karoliina (2018)Tutkimuksessa kuvailtiin Jyväskylän yliopiston maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajaidentiteetistä ja työelämäosaamisesta. Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmillä ja tutkimuksen ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä hiilen kierrosta
Svanberg, Hanna (2011) -
Luokanopettajaopiskelijoiden ja matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä matematiikan opettamisesta
Mira Laitila; Penttinen, Paula (2014)Laitila, M. ja Penttinen P. LUOKANOPETTAJAOPISKELIJOIDEN JA MATEMATIIKAN AINEENOPETTAJAOPISKELIJOIDEN KÄSITYKSIÄ MATEMATIIKAN OPETTAMISESTA. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. ...