Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammattiin liittyvästä uutisoinnista
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä tutkimuksessa tarkastelen, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla on opettajan ammattiin liittyvästä uutisoinnista ja miten opiskelijat käsittävät uutisoinnin vaikuttavaan omaan mielikuvaansa alasta. Tarkoituksena on tuoda ajankohtaisesta ilmiöstä uutta tietoa luokanopettajien kentälle. Tutkimus on tärkeä, koska ilmiö on yhteiskunnallisesti merkittävä. Kielteiset mediarepresentaatiot saattavat vaikuttaa negatiivisesti alan arvostukseen, alalle hakeutuvien määrään sekä alan veto- ja pitovoimaan. Lisäksi medialla voi olla vaikutusvaltaa myös opiskelijoiden ammatti-identiteetin kehittymiseen.
Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella, johon sain vastauksia 49 luokanopettajaopiskelijalta neljästä eri suomalaisesta yliopistosta. Aineisto analysoitiin fenomenografista tutkimusmetodia hyödyntäen. Tällä tavoin sain tutkittua opiskelijoiden käsityksiä mediaan liittyen vaikutusvallan, totuudenmukaisuuden, representaatioiden, alan arvostuksen ja oman ammatti-identiteetin muodostumisen näkökulmista.
Tulosten perusteella luokanopettajaopiskelijat kokivat uutisoinnin omasta alasta merkityksellisenä, mutta se voitiin nähdä eri tavoin kontekstista riippuen. Tutkimukseen osallistuneet opiskelijat käsittivät opettajan ammattiin liittyvän uutisoinnin kolmen eri kategorian kautta: huolestuttavana, kritisoitavana tai mahdollistavana. Suurin osa opiskelijoista ajatteli, että medialla on negatiivinen vaikutus esimerkiksi alan vetovoimaan ja yleiseen arvostukseen ammattia kohtaan. Mahdollistavana opiskelijat kuitenkin kokivat uutisoinnin vaikutusvallan esimerkiksi alan ongelmien julkituojana. Tätä kautta ajateltiin, että alan haasteisiin vastattaisiin tehokkaammin. Lisäksi omaan ammatti-identiteettiin uutisoinnin ajateltiin vaikuttavan erityisen paljon silloin, kun omaa kokemusta alalta oli vielä vähän. Johtopäätöksenä medialla vaikuttaisi olevan rooli luokanopettajaopiskelijoiden käsitysten muodostumiselle ja tätä kautta vaikutusvaltaa myös heidän käsityksiinsä tulevasta työalasta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä hiilen kierrosta
Svanberg, Hanna (2011) -
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä lukemaan opettamisesta
Brandt, Jonna; Heikkinen, Eeva (2015)Ensimmäisten kouluvuosien tärkeimpiä tavoitteita on peruslukutaidon ja kirjoitustaidon oppiminen. Ilman näiden taitojen hallintaa yhteiskunnassa toimiminen on haasteellista. Tutkimuksemme tarkoituksena on saada tietoa ... -
“Pystynkö tähän kaikkeen?” : luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajaidentiteetistään ja työelämäosaamisestaan
Halmesaari, Mari; Alanko, Karoliina (2018)Tutkimuksessa kuvailtiin Jyväskylän yliopiston maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajaidentiteetistä ja työelämäosaamisesta. Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmillä ja tutkimuksen ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden ja matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä matematiikan opettamisesta
Mira Laitila; Penttinen, Paula (2014)Laitila, M. ja Penttinen P. LUOKANOPETTAJAOPISKELIJOIDEN JA MATEMATIIKAN AINEENOPETTAJAOPISKELIJOIDEN KÄSITYKSIÄ MATEMATIIKAN OPETTAMISESTA. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. ... -
Opettaminen, tunteet ja toimijuus suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden omakuvissa
Mäkinen, Sini; Eskonsipo, Roosa (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten ja ranskalaisten luokanopettajaopiskelijoiden tunteiden vaikutusta heidän kokemaansa toimijuuteen. Lisäksi tutkimuksen kohteena oli selvittää miten suomalaisten ja ranskalaisten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.