Recent changes in teaching English pronunciation in Finland
Ääntäminen on olennainen osa kielenoppimista, mutta opettajat ovat perinteisesti nähneet sen opettamisen vaikeana ja käyttäneet siihen vähemmän aikaa kuin muihin kielen osa-alueisiin. Opetuksen vähyydestä huolimatta opetuksessa on käytetty monipuolisia opetusmetodeja, kuten ääneen lukemista ja minimipareja. Aihetta on tutkittu Suomessa verrattain vähän ja aiempi tutkimus sijoittuu edellisten opetussuunnitelmien ajanjaksolle. Siksi viime vuosien muutosten, kuten uusien opetussuunnitelmien ja teknologian kehityksen vaikutuksia ääntämisen opetukseen tulee tutkia ääntämisen opetuksen nykyisen tilanteen ymmärtämiseksi.
Tutkielma käsittelee muutoksia, joita suomalaisten koulujen englannin ääntämisen opetuksessa on tapahtunut viimeisten kymmenen vuoden aikana. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, onko ääntämisen opetus muuttunut kymmenen vuoden takaisesta, millaisia muutoksia on tapahtunut, sekä löytää muutoksiin johtaneita syitä. Tutkimusdata kerättiin sekä monivalintakysymyksistä että avoimista kentistä koostuneen internet-kyselyn avulla. Kyselyyn osallistui 44 englanninopettajaa, joista 42:n vastaukset huomioitiin kaikissa tutkielman osissa.
Tulokset osoittavat, että ääntämisen opetuksen metodit ovat pysyneet suhteellisen samankaltaisina, mutta metodien yleisyydessä voidaan havaita muutoksia. Ääntämisen opetukseen käytetty aika on kasvanut tai pysynyt samana kuin kymmenen vuotta sitten. Yksi suurimmista muutoksiin vaikuttaneista tekijöistä on ollut teknologian kehitys, joka näkyy esimerkiksi puheen äänittämisen merkittävänä yleistymisenä. Muita merkittäviä muutoksiin vaikuttaneita tekijöitä ovat olleet muun muassa oppikirjat, digitaalinen oppimateriaali, sekä yhteiskunnalliset syyt, kuten globalisaatio ja englanninkielisen median yleistyminen. Näiden tulosten avulla saadaan tietoa ääntämisen opetuksen nykytilanteesta ja havaitaan opetuksessa tapahtuneita muutoksia ja niiden taustalla vaikuttavia syitä. Tutkielman suppeudesta johtuen tutkimus toimii pohjana mahdolliselle jatkotutkimukselle.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
English pronunciation teaching in Finland
Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013) -
What if I sound stupid? : supporting learners' oral L2 self-confidence through teaching
Naskali, Milja (2022)Vierasta kieltä ääntäessämme asetamme itsemme alttiiksi ympäröivien ihmisten arvostelulle, minkä vuoksi tämä osa-alue aiheuttaakin usein jännitystä, epävarmuutta ja jopa ahdistusta kieltä opeteltaessa. Suullinen tuottaminen ... -
Teaching the pronunciation of English as an international language : suggestions for constructing a syllabus for Finnish learners
Hietanen, Hilla (2012)Kieltä ei voi puhua ääntämättä sitä, minkä vuoksi ääntäminen luonnollisesti kuuluu osaksi vieraan kielen oppimista ja opettamista. Ääntämisen kuten minkä tahansa kielen osa-alueen opettaminen perustuu valittuun malliin ja ... -
"Kattokaa nyt missa? se kieli on" : English and French teachers' views on pronunciation and its teaching
Kauppinen, Joonas (2015)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä suomalaiset englannin ja ranskan opettajat ovat ääntämisen roolista kieltenopetuksessa, ja millaisin keinoin he tukevat oppilaidensa ääntämisen oppimista. Alan ... -
Where does pronunciation teaching stand in the globalization and internationalization of English?
Hamm, Oona (2020)Englannin kielen asema on viimeisten vuosikymmenten aikana muuttunut huomattavasti, ja siitä on tullut kansainvälisen viestinnän kieli. Englantia puhutaan lähes kaikkialla maailmassa ja kielen käyttäjämäärä kasvaa koko ...