Recent changes in teaching English pronunciation in Finland
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Ääntäminen on olennainen osa kielenoppimista, mutta opettajat ovat perinteisesti nähneet sen opettamisen vaikeana ja käyttäneet siihen vähemmän aikaa kuin muihin kielen osa-alueisiin. Opetuksen vähyydestä huolimatta opetuksessa on käytetty monipuolisia opetusmetodeja, kuten ääneen lukemista ja minimipareja. Aihetta on tutkittu Suomessa verrattain vähän ja aiempi tutkimus sijoittuu edellisten opetussuunnitelmien ajanjaksolle. Siksi viime vuosien muutosten, kuten uusien opetussuunnitelmien ja teknologian kehityksen vaikutuksia ääntämisen opetukseen tulee tutkia ääntämisen opetuksen nykyisen tilanteen ymmärtämiseksi.
Tutkielma käsittelee muutoksia, joita suomalaisten koulujen englannin ääntämisen opetuksessa on tapahtunut viimeisten kymmenen vuoden aikana. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, onko ääntämisen opetus muuttunut kymmenen vuoden takaisesta, millaisia muutoksia on tapahtunut, sekä löytää muutoksiin johtaneita syitä. Tutkimusdata kerättiin sekä monivalintakysymyksistä että avoimista kentistä koostuneen internet-kyselyn avulla. Kyselyyn osallistui 44 englanninopettajaa, joista 42:n vastaukset huomioitiin kaikissa tutkielman osissa.
Tulokset osoittavat, että ääntämisen opetuksen metodit ovat pysyneet suhteellisen samankaltaisina, mutta metodien yleisyydessä voidaan havaita muutoksia. Ääntämisen opetukseen käytetty aika on kasvanut tai pysynyt samana kuin kymmenen vuotta sitten. Yksi suurimmista muutoksiin vaikuttaneista tekijöistä on ollut teknologian kehitys, joka näkyy esimerkiksi puheen äänittämisen merkittävänä yleistymisenä. Muita merkittäviä muutoksiin vaikuttaneita tekijöitä ovat olleet muun muassa oppikirjat, digitaalinen oppimateriaali, sekä yhteiskunnalliset syyt, kuten globalisaatio ja englanninkielisen median yleistyminen. Näiden tulosten avulla saadaan tietoa ääntämisen opetuksen nykytilanteesta ja havaitaan opetuksessa tapahtuneita muutoksia ja niiden taustalla vaikuttavia syitä. Tutkielman suppeudesta johtuen tutkimus toimii pohjana mahdolliselle jatkotutkimukselle.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5321]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Where does pronunciation teaching stand in the globalization and internationalization of English?
Hamm, Oona (2020)Englannin kielen asema on viimeisten vuosikymmenten aikana muuttunut huomattavasti, ja siitä on tullut kansainvälisen viestinnän kieli. Englantia puhutaan lähes kaikkialla maailmassa ja kielen käyttäjämäärä kasvaa koko ... -
English pronunciation teaching in Finland
Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013) -
Pirates and pronunciation : English consonant production skills of Finnish-speaking second-graders knowing no English
Savolainen, Jenna; Halmemies, Sofia (2019)Kieltenopetus varhentuu Suomessa, ja vuodesta 2020 alkaen suomalaiset lapset aloittavatkin vieraan kielen A1-opinnot jo ensimmäisellä luokalla. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, voiko lyhyt opetusinterventio ... -
A critical review of English pronunciation teaching on YouTube and in mobile applications
Sundberg, Juho; Siidoroff, Aleksi (2018)Vaikka natiivinomainen puhe ei ole ollut kielenoppimisessa erityisen painotettu osa-alue nykyään vallitsevilla opetusmetodeilla, on ääntäminen silti tärkeä osa englannin kielen oppimista. Se vähentää väärinymmärrysten ... -
Pronunciation exercises in Finnish EFL activity books : a content analysis and comparison of two activity books
Kuusirati, Hanna (2019)Ääntämisen opetus on oleellinen osa kielenopetusta ja sen painotus kielenopetuksessa on vaihdellut vuosien varrella paljonkin. Silti se tuntuu yhä jäävän kieliopin sekä sanaston opetuksen varjoon. Tämä tutkimus pyrki ...